10. November 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY KRESBOVÝCH DIEL MIKULÁŠA GALANDU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 10 000 Zbojnícka družina. Okolo 1948 - 49. Akvarel, ceruza na papieri. 42 x 24 cm. (124. jesenná aukcia výtvarných diel, 22.09.2015)
€ 4 979 Ilustrácia ku knihe Varila myšička kašičku I.-III. 1965. Akvarel na papieri. 35 x 24 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
€ 4 200 Cesta v Moravanoch. Akvarel na papieri. 11, 5 x 15 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
€ 3 400 Deti v lese.1945. Akvarel na papieri. 30 x 36 cm. (124. jesenná aukcia výtvarných diel, 22.09.2015)
€ 2 400 Slovenské dievča. Okolo 1964. Akvarel, tuš, ceruza na papieri, 20 x 27 cm. (105. letná aukcia, 12.06.2012)
€ 1 991 Na poli. Okolo 1960. Akvarel na papieri. 11 x 18 cm. (17. jesenná aukcia, 28. 9. 1999)
€ 1 958 Dve ženy. Okolo 1970. Akvarel na papieri. 11 x 13 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
Poradové číslo: | 51 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1949-50
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Kresba, perom, tušom, akvarelom na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 17,5 x 16 cm
Značené: Značené vpravo dole "Fulla"
Popis:
„Mamka zo Sedikartu“
patrí do záveru obdobia Fullových „monumentálnych krojovaných figúr“ okolo polovice 40. rokov. Fullova modernita vtedy stráca priamy kontakt s okolitým výtvarným dianím, len obmieňa už poznané a dosiahnuté. Niet sa ani čo diviť. Nielen Fulla, ale aj celá "zakladateľská" vrstva našej moderny sa vo vojnových časoch ocitla v izolácii, nielen politickej, ale aj umeleckej. Jej program sa zhodou vonkajších, ale i vnútorných okolností dostal do vývinovej defenzívy a rozhodujúcu iniciatívu prebrali mladší. Aj Fulla, v osihotenosti martinského ústrania, v týchto "rokoch horkosti", chtiac-nechtiac siahal už len po vlastných výtvarných zdrojoch. Snažil sa ďalej o prehĺbenie toho, čo poznal najdôvernejšie -- ľudovú tradíciu, štylistiku jej výtvarných postupov, nadsadil primitivizujúce, rustikálne akcenty. Neusiloval už o kontakt so súdobou modernou. Naopak -- odvolával sa na duchovnú podstatu národnej tradície, na jej kresťanské základy. Okrem niekoľkých žánrových obrazov (Gazda zo Ždiaru, 1939; Nevesta, 1944), ktoré sú ojedinelými predzvesťami povojnovej série monumentálnych krojovaných figúr (Družba I, 1946; Družba II, 1946; Nevesta, 1947; Regrút, 1948; Jánošík na bielom koni, 1948; Slovenská nevesta, 1949) sa sústredil hlavne na sakrálne námety.
Zoznam diel autora: