Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 6 000 Pocta Picassovi (Hlava ženy). 1947. Olej na kartóne, 34 x 26 cm. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
€ 4 315 Žena s kohútom. 1948. Olej na kartóne. 70,5 x 50,5 cm. (29. zimná aukcia, 5. 12. 2001)
€ 3 700 Mesiac. 1964. Olej na plátne. 100 x 75 cm. (108. zimná aukcia, 04.12.2012)
€ 3 250 Mesiac. 1966. Olej na plátne. 80 x 60 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
€ 3 200 Ticho. 1966. Olej na plátne. 110 x 80 cm. (97. aukcia súčasného umenia, 17.05.2011)
€ 3 200 Oheň. 1966. Olej na plátne. 110 x 80 cm. (97. aukcia súčasného umenia, 17.05.2011)
Biografia: Narodil sa 18. 11. 1921 vo Svederníku pri Žiline, zomrel 27. februára 2006 v Bratislave. 1942–46 študoval na Oddelení kreslenia a maľovania SVŠT v Bratislave (prof. Schurmann, Mudroch). Od 1945 v Skupine 29. augusta. 1947 - 1948 pôsobil ako profesor na gymnáziu v Jure a do roku 1952 bol profesorom na reálnom gymnáziu v Bratislave. Od 1952 umelec v slobodnom povolaní. Ilustroval učebnice, knihy a pedagogické pomôcky. 1967 Cena Cypriána Majerníka. 1982 titul zaslúžilý umelec. Vystavoval v Sao Paule (1965), Ríme a Neapole, Plzni, Bratislave a Berlíne.
Literatúra: Malý slovník slovenských výtvarných umelcov, SFVU Bratislava 1981; Slovník súčasného slovenského umenia, SFVU Bratislava 1967.
Poradové číslo: | 72 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1948
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Získané ešte za života autora.
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 42 x 30 cm
Značené: Značené vpravo hore "F. Hložník 48"
Popis:
„Zátišie s čajníkom, sviečkou a ovocím“
je raným dielom Ferdinanda Hložníka. V jeho prípade sa všeobecne tvrdí, že východiská našiel v kubizme. Analogickým konštruktívnym tvarovaním formy, odhaľujúcim symbolické obsahy zaujala najmä jeho počiatočná maľba (Cez povstanie, 1946; Vysťahovalci, okolo 1946; Zátišie, 1948; Zátišie so sviečkou, 1948). Bližšie pravde však bude tvrdenie, že ako viacerí z jeho generácie, sa inšpiroval umením povojnovej „parížskej školy“. Teda kohorty maliarov, umelcov republikánskeho Španielska: najmä Oscara Domíngueza, ale aj Fernanda Hoyosa, Baltazara Loba, Hernanda Vinesa, Joaquína Peinadu, Antonia Clavého, Manuela Violu, Honoria Condoya, Julia Gonzálesa a ďalších. Po porážke španielskych republikánov i neskôr počas vojny prišli natrvalo do Paríža. Ich tvorba druhej polovice štyridsiatych rokov bola v rámcoch parížskej školy radená do Picassovho okruhu. To bol však len základ, z ktorého sa odvíja zrelé dielo umelca, vrcholiace koncom šesťdesiatych rokov 20. storočia a klasifikovateľné v pomerne širokom prúde slohovosti európskej verzie fantazijného umenia. Neskôr sa vývin Hložníkovej maľby obrátil do tradičnejších polôh. Jeho „návrat k realite“ bol podmienený aj opakovanými návratmi ku „krajine mladosti“ - svederníckym poliam a pastvinám, okoliu Váhu, ale i na Oravu a Kysuce. Veľakrát spoločne s bratom Vincentom.
Zoznam diel autora: