10. November 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY STREDOVEKÝCH PLASTÍK DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 25 000 Majster Pavol z Levoče (? - pred 1542) Madona s dieťaťom na polmesiaci. Okolo 1508 - 15. Drevo, polychrómia. Výška 115 cm. Neznačené. (119. večerná aukcia , 11.11.2014)
€ 13 600 Svätica (sv. Barbora?). Okolo 1400-20. Lipové drevo, polychrómia (sekundárna). Výška 78 cm. (68. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 5 200 Sv. Barbora. Okolo 1500. Lipové drevo, polychrómia. Výška 76, 5 cm. (87. jesenná aukcia, 6. 10. 2009)
€ 3 983 Panna Mária s Ježiškom. Okolo 1760. Drevo, fragmenty polychrómie, v. 80 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
Majster Pavol Z Levoče. Madona s dieťaťom na polmesiaci. Okolo 1508-15. SOGA 2014
Poradové číslo: | 20 |
Odhadovaná cena: | 11 000,00 - 12 000,00 € |
Konečná cena: | 18 500 € |
Rok: Po 1400
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Drevo, polychrómia
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: Výška 66 cm
Značené: Neznačené
Popis:
„Svätá Barbora“
je exkluzívnou ponukou prítomnej aukcie. Pre slovenský trh s dielami starého umenia je totiž výskyt kvalitných stredovekých maliarskych a sochárskych prác hornouhorskej proveniencie skôr sviatočnou udalosťou. Aj napriek našim obmedzeným možnostiam sa však sem-tam objavia diela galerijných kvalít. Predkladaná drevená skulptúra sv. Barbory zo štvorice veľkých panien (sv. Barbora, sv. Katarína, sv. Margita, sv. Dorota) takým nepochybne je. Socha pochádzajúca pravdepodobne z tzv. viereraltaru, kde spolu s ďalšími sochami svätíc obklopovala (asi) ústrednú postavu Panny Márie. Socha je v prekvapivo dobrom stave, bez výraznejších reštaurátorských zásahov (s výnimkou konzervácie sekundárnej polychrómie), pričom aj korunka svätej je takmer s istotou pôvodná. Jej ladný kontrapost, preduchovnelý výraz tváre a ľaliová korunka nám umožňujú vznik diela datovať do začiatku 15. storočia, štýlovo vymedzeného krásnym slohom. Postava svätice sa svojím spracovaním približuje ku krásnym Madonám, ktoré sa v našom umení objavujú okolo roku 1400. Spôsob akým je však riasená drapéria rúcha, jej skladanie na hrudi figúry či oblá tvár sú však ešte v akejsi „umiernenej“ polohe, teda predznamenávajúcej bohatosť foriem internacionálnej gotiky, rozšírenej v dobe panovania Žigmunda Luxemburského. S touto podobou sochárskeho spracovania sa stretneme čiastočne na postavách apoštolov z fiálového štítu hlavného oltára sv. Jakuba farského kostola v Levoči (datované 1380-1400).
Zoznam diel autora: