01. December 2015, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 108 000 Deti. 1946-47. Olej na plátne. 96,5 x 119 cm. (108. zimná aukcia, 04.12.2012)
€ 102 000 Uspávanka v poli. 1935. Olej na plátne. 97 x 113,5 cm. (100. večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 85 000 Priadky. 1929. Olej na plátne. 80 x 100 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 45 000 Važecká priadka v zime. 1931. Olej na plátne, dublované. 74 x 92 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
€ 40 000 Mariška Švihrová. 1938. Olej na plátne. 40 x 32 cm. (119. večerná aukcia , 11.11.2014)
€ 38 000 Kosec. 1948. Olej na plátne. 46 x 64 cm. (117. letná aukcia, 10.06.2014)
€ 36 000 Dievča pri kláskovaní. 1932. Olej na plátne, 65 x 91 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
Biografia: Narodil sa 19. 1. 1890 v Blatnej, zomrel 17. 5. 1959 vo Važci. 1909 súkromná maliarska školu F. Engelmüllera v Prahe, 1910-15 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner). Od 1923 žil ako výtvarník v slobodnom povolaní v podtatranskej dedinke Važec.
Literatúra: Lenko, J.: Jan Hála. Bratislava 1951; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 1977; Abelovský, J.: Jan Hála. Trenčín 2007.
Poradové číslo: | 9A |
Vyvolávacia cena: | 40 000 € |
Konečná cena: | 45 000 € |
Rok: 1938
Proveniencia: Dielo pochádza pôvodne z majetku národnej umelkyne Eleny Holéczyovej
Technika: Olej na plátne
Rozmery: 92 x 63 cm
Značené: vľavo hore "J. Hála 38"
Popis:
„Priadka“
odkazuje k ranej važeckej tvorbe Jana Hálu. Nástupné obdobie važeckého pobytu Jana Hálu prinieslo výrazovo i umelecky rôznorodé výtvarné plody, svojou povahou celkom prekonávajúce prvotné naturalistické, či dokonca dokumentárne zaujatie. Zaujme ho najmä téma priadok, ktorej sa zmocňuje v nespočetných, akvarelom kolorovaných perokresbách. Hála ukazuje dovtedy nepoznanú kresebnú ľahkosť, ktorá je však zmierňovaná naturalistickým kolorizmom, čo dodáva kresbám dosť rozporný a nevyrovnaný účinok. (definitívnu podobu dostane tento sujet v olejomaľbe Priadky z roku 1929). Vznikajú aj prvé maliarske realizácie: oleje Pri okienku (1923), Zuzka Mudroňová (1923). Tieto i viaceré ďalšie rané práce sú dôkazom toho, že to, či si Hála dovolí v perokresbe, nie je ešte pripravený použiť v náročnejšej maliarskej technike. V podstate ide o nenáročné krojové štúdie. O rok neskôr maľovaná Tkáčka (1924) je svojou už kompozičnou osnovou náročnejšia. Efektne je zvládnutá najmä svetelná dispozícia obrazu. Zdroj obrazového svetla umiestnený v perspektívnom úbežníku kompozície, výrazne kontúruje postavu sediacej tkáčky, kým ostatné časti obrazu sú ponorené v šere. Rafinované použitie jednoduchého maliarskeho triku radí tento obraz k najvyspelejším z úvodného obdobia važeckých aktivít. V tomto duchu potom Hála pokračuje vo viacerých, zväčša jedno figurálnych žánrových podobizniach (Starý cigáň. 1923; Ján Michalko. 1925; Bača. 1926 a ďalšie). Východiskové predvádzanie podôb života vo Važci ako svojho druhu “exotiky”, sa však logicky muselo rýchlo vyčerpať. Už v polovici dvadsiatych rokov sa objavujú príznaky náročnejšieho výrazu, zodpovedajúceho úrovni predchádzajúcich výtvarných snáh, poučení získaných školením i nadobudnutej ľudskej skúsenosti. Jednu líniu týchto hľadaní by sme mohli popísať ako prechod od suchého, prvoplánového naturalizmu k expresívnej, dynamizujúcej štylizácii. Druhý okruh važeckých prvotín rovnako trvá na obrazovo svojbytnej dynamike prehovoru témy, len sa nadto ešte zdôrazňuje dekoratívnosť, plošnosť a skladobnosť farebnej arabesky.
Zoznam diel autora: