01. December 2015, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 108 000 Deti. 1946-47. Olej na plátne. 96,5 x 119 cm. (108. zimná aukcia, 04.12.2012)
€ 102 000 Uspávanka v poli. 1935. Olej na plátne. 97 x 113,5 cm. (100. večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 85 000 Priadky. 1929. Olej na plátne. 80 x 100 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 45 000 Važecká priadka v zime. 1931. Olej na plátne, dublované. 74 x 92 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
€ 40 000 Mariška Švihrová. 1938. Olej na plátne. 40 x 32 cm. (119. večerná aukcia , 11.11.2014)
€ 38 000 Kosec. 1948. Olej na plátne. 46 x 64 cm. (117. letná aukcia, 10.06.2014)
€ 36 000 Dievča pri kláskovaní. 1932. Olej na plátne, 65 x 91 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
Biografia: Jan Hála sa narodil 19. 1. 1890 v Blatnej, zomrel 17. 5. 1959 vo Važci. 1909 súkromná maliarska školu F. Engelmüllera v Prahe, 1910-15 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner). Od 1923 žil ako výtvarník v slobodnom povolaní v podtatranskej dedinke Važec.
Literatúra: Lenko, J.: Jan Hála. Bratislava 1951; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 1977; Abelovský, J.: Jan Hála. Trenčín 2007.
Poradové číslo: | 9B |
Vyvolávacia cena: | 50 000 € |
Konečná cena: | 81 000 € |
Rok: 1947
Technika: Olej na plátne
Rozmery: 65 x 95 cm
Značené: vpravo dole J. Hála 47"
Popis:
„V ŽATVE“
je vynikajúce dielo záveru tvorby Jana Hálu. Bezprostredný, skicovitý rukopisný duktus, od predmetu sa uvoľňujúci kolorizmus sú príznačné pre toto obdobie. Ťah štetca sa rozpadá do krátkych a tenkých oblúčikov. Nadsadená farebnosť, podporená už samotným výberom námetu, odkazuje obraz do svojprávneho sveta umenia, mimo akýchkoľvek poznateľných etnografických ambícií. Hálov štetec je čoraz nervnejší, viac kreslí, ako maľuje. Aj keď – expresivita je i v tomto krajnom prípade moderovaná skrytým kaligrafickým základom, odkazujúcim na umelcovo školenie, secesné východiská. Nástupné obdobie važeckého pobytu Jana Hálu prinieslo výrazovo i umelecky rôznorodé výtvarné plody, svojou povahou celkom prekonávajúce prvotné naturalistické, či dokonca dokumentárne zaujatie. Na ceste od prostej krojovej štúdie k náročnejšiemu alegorickému tvaru zohral, zdá sa, rozhodujúcu úlohu objav témy, ktorá sa stane pre maliara erbovou – portrétu važeckej mladuchy. Prvýkrát maľuje Hála Važeckú mladuchu v roku 1928. V nasledujúcom desaťročí sa opakovane vracia k téme, mení len podružné detaily. Precizovanú podobu dosiahne sujet napokon vo Važeckej mladuche s jablkom (1944). Svadobný motív je prenesený do roviny oslavy ženy – madony (alebo biblickej Evy), zrodenej z predstáv o lyrickej, nežnej a čistej duši slovenského ľudu. Je to skôr metafora než skutočnosť, viac sen, túžba ako realita. Práve preto je tento obraz i ďalšie podobné diela taký príznačný pre Hálovu neskoršiu tvorbu rokov 1931 – 1948. Opisovaný ideologizujúci (a idealizujúci) prístup uplatňuje Hála aj v ďalších námetovo príbuzných dielach (Dievča v obruse, 1937; Na slniečku. 1937; Starý Gruľka. 1937; Mariška Švihrová, 1938; Ženy s Važca. 1941; Zuzka, 1943; Žena v kacabajke, 1943; Baryšňa, 1943; Stará Kyciačka. 1943; S riečicou. 1943; Vo sviatok, 1944; Dievčatko v kvetoch. 1946; Marka Bocková. 1946; Matka, 1946 a viaceré ďalšie).
Zoznam diel autora: