15. Marec 2016, 18:00
Poradové číslo: | 111 |
Vyvolávacia cena: | 8 000 € |
Konečná cena: | 8 600 € |
Rok: Okolo 1928
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 45 x 57 cm
Značené: Neznačené
Popis:
„Pri Váhu – V Turanoch”
možno klasifikovať ako ukážku nástupnej tvorby M. A. Bazovského rokov 1925 – 1928. Toto obdobie Bazovského úsilí je časovo vymedzené rokmi tesne po závere Bazovského pražských štúdií, kde žil a pracoval už od roku 1924. Podľa Karola Vaculíka mu vtedy bola „oporou … realisticko – impresívna, dojmová metóda, prebudovaná na osobný názor sugestívnou silou spontánnej maliarskej emócie. Nejde však v žiadnom prípade o impresionizmus, najmä nie v jeho noetickej podstate. Je to iba osobne prežité, prebásnené pochopenie odrazu skutočnosti… realistická svetonázorová báza. V pozadí stojí veľký príklad Ladislava Medňanského; Bazovskému neobyčajne blízka, príbuzná výtvarná filozofia, vychádzajúca z analogických tvorivých i myšlienkových postulátov. Potom je tu tragicky ukončené dielo Slavíčkovo. Na najmä básnický, obsahový koncept Preislerov”. Bazovského monografista dokladá tento tak trochu konzervatívny, muzeálny výber študentských vzorov obrazmi, akými boli kalvodovský Súmrak (1920), v ktorom nachádza „… možno nie celkom uvedomelý -- pokus o zjednodušené, monumentalizované podanie, o istý štylizačný prvok“ , Smrť v Stromovke (1921), či Ustatý (1923), ktorých sociálny sentiment zasa poukazuje na Mednyánszkeho, alebo Jarná idyla (1924) s príznačnou preislerovskou ikonografickou schémou dvojice zaľúbencov zasadených do hornatej krajiny. Aj keď Bazovského nástupné obdobie, vymedzené približne rokmi 1920 – 1927, už asi nie je – pre fragmentárnosť umelcovej pozostalosti z tejto periódy -- korektným spôsobom rekonštruovateľné, predsa len sa zdá Vaculíkovo príkre rozčlenenie filiácií Bazovského začiatkov na „maďarské“ a „české“ trochu tendenčné. Najmä ak prvé zrelšie výsledky týchto Bazovského úsilí -- Motív z Turian (1924), Štúdia zimnej krajiny (1925 – 1926), Krajina s mostom (1926), Štúdia jesennej krajiny. (1925 – 1926), Jarný potok (1927) – sú Vaculíkom klasifikované z pohľadu ďalšieho vývinu umelca ako neperspektívne, vo svojej podstate retardujúce: „… snaha o veľkú krajinársku koncepciu v duchu neskorého obdobia Medňanského, v duchu francúzskeho ranoimpresionistického kultu maliarskeho rukopisu. Je to istý progresívny prvok, ale aj značný ústupok. Pokrok v technickej virtuozite rukopisného prednesu, v suverenite maliarskej koncepcie, ústup v najzásadnejšej veci: v autochtónnej slovacite výtvarného vyjadrenia“.
Zoznam diel autora: