15. Marec 2016, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 8 630,42,- Krst. 1935. Olej na plátne. 96 x 105 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
€ 8 630,42,- Krst. 1935. Olej na plátne. 96 x 105 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
€ 5 443,80,- Renesančná madona. 1941. Olej na plátne. 91 x 72 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
€ 5 145,06,- Koncert v prírode. 1933. Olej na plátne. 102 x 79 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
€ 5 000,- Schúlená.. Okolo 1940-50. Olej na plátne. 74 x 84 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 4 813,12,- Krst. Nedat. Olej na plátne. 94 x 104 cm. (17. jesenná aukcia, 28. 9. 1999)
€ 4 000,- Pltníci. Okolo 1930. Olej na plátne. 81 x 59 cm. (106. jesenná aukcia výtvarných diel , 25.09.2012)
€ 3 319,39,- Matky. Okolo 1958. Olej na plátne. 80 x 98 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
€ 3 319,39,- Siesta. Okolo 1935. Olej na plátne. 73 x 92 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
€ 3 087,03,- Na dedinskom dvore. Okolo 1914-20. Olej na plátne. 53 x 54 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
Poradové číslo: | 87 |
Vyvolávacia cena: | 3 700 € |
Konečná cena: | 5 900 € |
Rok: Okolo 1960
Proveniencia: Na zadnej strane autorský štítok s popisom diela a oceňovacia nálepka n.p. DIELO z roku 1975.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 78 x 100 cm
Značené: Značené vpravo dole "J. Flaché"
Popis:
„Dve matky“
vynikajúcim spôsobom odkazujú k vrcholu medzivojnovej tvorby Júliusa Flacheho. Banskobystrický maliar maďarského pôvodu prešiel podobnou vývinovou cestou, ako väčšina druhej generácie našich secesných expresionistov: sociálnym uzemnením secesného základu, lekciou cézanizmu a nakoniec žánrovým expresionizmom. Jeho vzťah k secesii pritom nemal ráz len sprostredkovaného poučenia jej maďarským variantom. Po štúdiách na budapeštianskej akadémii u protagonistu nagybánskej školy Károly Ferenczyho odchádza totiž do Viedne ku Gustávovi Klimtovi. Všestranne rozhľadenému umelcovi, príležitostnému básnikovi nechýbali ani širšie spoločenské ambície: podnietil založenie už spomínaného menšinového výtvarného spolku Jednoty výtvarných umelcov Slovenska. Približne od roku 1914, ale najmä od príchodu a definitívneho usadenia sa v Banskej Bystrici už prekonal nesúrodé začiatky zjednotené len dôslednou secesnou dekoratívnou štylizáciou farebnej škály (Ležiaci akt, 1914--1920) a dopracoval sa k nezameniteľnému, ľahko identifikovateľnému autorskému štýlu. Vyznačoval sa zvláštnym, akvarelovým narábaním olejomaľbou (nie nepodobnému jednej línii cézannovskej žánrovej maľby Júliusa Jakobyho). Rozmývaním maliarskej hmoty do jasne ohraničených, fazetovo k sebe prikladaných farebných plôch, spolu s efektmi presvitajúcich lazúr a podkladu sledoval dva ciele. Jednak tým dosahoval lapidárnu organizáciu obrazového priestoru s priznanou konštruktívnosťou tvarov figúr a ďalších obrazových predmetov a jednak týmto spôsobom zachovával pocit ľahkosti, bezprostrednosti maliarskeho prednesu. Kolísanie medzi secesnou lineárnosťou a cézanistickou skladobnosťou tak vyústilo do programovej expresivity. Tento štýlový základ potom "obaľoval" diferencovanými významovými poukazmi -- odovzdanou nostalgiou a sentimentalitou sociálneho vcítenia (Nezamestnaný, 1932), symbolistickými obrazovými zostavami osamelého človeka na pozadí rozbúrenej prírody (Autoportrét, 1926; Autoportrét, 1930; Muž na štítoch, 1933), ale najmä konfliktnou, dynamickou štylizáciou pracovného ľudového žánru. Flacheho diela ako Na píle -- Drevorubači 1932; V zákrute, 1935 sú viac než len záznamom vypätých okamžikov práce lesných robotníkov. Chcú byť aj metaforou odvekého boja človeka s nespútaným prírodným živlom, "prapôvodného" vzťahu vidieckych ľudí ku krajine, svetu, univerzu.
Zoznam diel autora: