Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY MALOFORMÁTOVÝCH DIEL MARTINA BENKU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 20 100,- Zliechov. 1938. Olej na kartóne. 28 x 20 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011) € 19 500,- Od Revúcej (Slovenské leto). Okolo 1928 - 30. Olej na kartóne. 33 x 29 cm. (115. jarná aukcia, 11.03.2014) € 18 300,- Z Oravy. Okolo 1928. Olej na kartóne. 33 x 24 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013) € 17 200,- Z Oravy. 1913. Olej na kartóne. 22 x 33 cm. (119. večerná aukcia , 11.11.2014) € 15 000,- Brod cez rieku Váh. Okolo 1921 - 23. Olej na kartóne. 33 x 41 cm. (122. večerná aukcia, 21.04.2015)
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane názov diela rukou Martina Benku a signo "MB 256". Dielo pôvodne pochádza z pozostalosti Martina Kollára (1889 – 1956), priateľa a mecéna Martina Benku. Kariéru v centrálnej banke začal na Bankovom úrade ministerstva financií (BÚMF) v Prahe, čo bol vlastne predchodca Národnej banky Československej (NBČS), kam nastúpil v máji 1920. O šesť rokov neskôr odchádza do Bratislavy na post námestníka prednostu. Od apríla roku 1938 bol prednostom tejto filiálky, ktorá bola najvýznamnejšou slovenskou filiálkou NBČS. Na tomto poste pôsobil s titulom riaditeľa filiálky NBČS. V Slovenskej národnej banke (SNB) sa stal riaditeľom administratívneho odboru a z titulu funkcie aj členom riaditeľstva SNB. V krátkom čase vybudoval najväčší a z pohľadu fungovania banky aj najdôležitejší z odborov - administratívny odbor. Po odchode guvernéra Rudolfa Kubiša na zdravotnú dovolenku začiatkom februára roku 1945 zveril guvernér bežnú vnútornú agendu SNB riaditeľskému zboru pod Kollárovým vedením. Vymenovanie Dočasnej správy SNB neovplyvnilo zotrvanie Kollára vo funkcii. V tom čase zabezpečoval jednu z najdôležitejších úloh banky - okolkovanie platidiel a ich výmenu, ktorá sa úspešne realizovala na prelome októbra a novembra 1945. Ukončením činnosti SNB zostal síce riaditeľom, avšak už nie odboru, ale administratívneho oddelenia NBČS, Oblastného ústavu pre Slovensko, a to do roku 1950.
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 16 x 23 cm
Značené: Značené v strede dole "M. Benka"
Popis:
„LOPUD A VRCHY“ pochádza z jednej špecifickej línie tvorby Martina Benku – malieb a olejových skíc, ktorý vznikli počas prázdninových pobytov na jadranskom pobreží v bývalej Juhoslávii. V roku 1934 strávil istý čas v Lopude (blízko Dubrovníka). V majetku Múzea Martina Benku sa nachádzajú štyri drobné Benkove olejomaľby pochádzajúce z tejto destinácie (B 128, B 129, B 130 a B 4191) a datované do tohto roku. Zároveň je dielo vyspelým príkladom jednej línie tvorby Martina Benku. Na margo vlastných maloformátových skíc, kresieb a náčrtov Martin Benka svojho času napísal: “… nech v nich nikto nehľadá umenie. Vznikli ako… tónové akordy, pohyb, zvláštnosti a drobnosti…”. V súlade s dnešným všeobecným názorom však oproti tomu umelcova monografistka tvrdí: “… čím viac rástol časový odstup od uzavretosti jeho diela, tým viac sa začali posúvať akcenty: veľké figurálne kompozície, ktoré si svojho času vysoko cenil, vyznievajú už príliš strojene, vyumelkovane, priam retrográdne… naopak, aj najmenšie kresby a skice, ktoré nemali uzrieť svetlo sveta, čoraz viac pútajú pozornosť nielen tým, že obnažujú Benkovu cestu od motívu k obrazu, ale udivujú svojou sebestačnou výtvarnou hodnotou, sviežosťou, bezprostrednosťou, objavnosťou pohľadu…“. (K. Bajcurová).