26. Apríl 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY MALOFORMÁTOVÝCH DIEL JANA HÁLU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 15 300, - Važtianka s dieťaťom. 1941. Olej na plátne. 49 x 44 cm. (86. letná aukcia, 9.6.2009)
€ 15 000,- Navrávačky. 1944. Olej na plátne. 45 x 37 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
€ 13 000,- Na troch kráľov. 1937. Olej na plátne. 44 x 50 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
€ 12 300,- Nedeľné popoludnie.. 1933. Olej na plátne, 37 x 54 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 12 000,- Dievča z Važca. 1946. Olej na plátne. 44 x 42 cm. (116. večerná aukcia , 08.04.2014)
€ 10 000,- Vo Važci. 1944. Olej na plátne, lisované na kartóne, 32 x 34 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
Poradové číslo: | 6 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1957
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne, dublované
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 33 x 23 cm
Značené: Značené vľavo dole "J. Hála 57"
Popis:
„DIEVČATKO S HÚSKOU“
pochádza zo záveru tvorby Jana Hálu. Zmenená politická situácia po roku 1948 a zároveň s ňou tvrdo požadované kritériá socialistického realizmu prinútili aj Jana Hálu prispôsobiť pracovnú metódu. Zapája sa do niekoľkých ústredne organizovaných a usmerňovaných „úlohoviek“ – Ťaženie Červenej armády na Slovensko (1950), Spoločná práca na lúkach (1951), Príchod Červenej armády na Slovensko (1952), Starostlivosť o dobro človeka (1953). Zapojil sa najmä preto, lebo to pre neho – v dosiahnutej polohe jeho maliarstva – nebol až taký problém. Nech to znie akokoľvek nepríjemne, je faktom, že Hálove neskoré idealizujúce žánrové obrazy rovnako dobre zodpovedali kritériám kultúrtrégrov farskej republiky, ako aj o niečo neskorším reguliam socialistického umenia. Hoci – nie celkom. Napríklad, v tom čase renomovaný kritik a strážca „pravej“ podoby sorely Marian Váross vypozoroval aj isté nedostatky: „... k historickým témam patrí aj obraz Vítania Červenej armády od Jana Hálu, zaujímavý aj tým, ako sa starší výtvarník s vyhranenou pracovnou metódou vyrovnal s novou témou. Hálovo dielo nie je bez chýb, pretože nie je jednotne zvládnuté a má rušivý dekoratívny spôsob podania, na druhej strane však vyznieva svojím optimizmom, ktorý by bol ešte presvedčivejší pri menšom, lepšie zvládnuteľnom formáte, kde by sa lepšie uplatnil aj Hálov ilustratívny spôsob riešenia žánrových výjavov...“. Je zrejmé, že Váross nepochopil alebo nechcel pochopiť vtip, skrývajúci sa za Hálovou neskorou záverečnou „angažovanou“ tvorbou. Vyčítaná „dekoratívnosť“ nebola totiž nedostatkom, ale prednosťou, jedinou možnosťou maliara, ako sa udržať v rámci vlastného názoru, umeleckej identity. Skrátka, Hála predviedol požadovaný „historický“ sujet v ponáške na staršie kompozície tohto druhu – ako ľudovú veselicu. Kompozičné, tvarové poňatie nezaznamenalo výraznejšie zmeny, len kroje sčasti nahradili uniformy. Nastal čas bilancovania. Maliar organizuje niekoľko súborných výstav, ktoré mali byť zhodnotením jeho celoživotného diela (Martin, 1954; Liptovský Mikuláš, 1956). V roku 1951 vychádza monografia s úvodným textom Júliusa Lenku. Umelcova aktivita postupne slabne. Choroba mu bráni pokračovať v práci. V septembri 1957 cestuje do Bratislavy, prijíma objednávku Slovenského vydavateľstva krásnej literatúry na ilustrácie k publikácii Život a pieseň. Po návrate znova ochorie a už sa nezotaví. Ešte na jar roku 1959 navštívil syna v Prahe, ale väčšinu času preležal v nemocnici. Akoby tušil blížiaci sa koniec životnej púte, vracia sa začiatkom mája do Važca. V slovenskej dedine, ktorej venoval celé svoje ľudské i umelecké srdce, umiera 17. mája 1959.
Zoznam diel autora: