26. Apríl 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 80 000,- V zadumaní. 1905. Olej na dreve, 51, 5 x 42, 5 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 68 000,- Plenér. 1911. Olej na plátne. 72,5 x 54,5 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 52 000,- Domček z karát. Okolo 1895-98. Olej na plátne. 35 x 51 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 32 000,- Predavačka. 1895. Olej na plátne. 55 x 45 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 15 400,- V hámri. 1897. Olej na dreve. 28 x 21 cm. (84. jarná aukcia,10. 3. 2009)
€ 15 103,23,- Pri modlitbe. Okolo 1885-1903. Olej na plátne. 70 x 50 cm. (61. zimná aukcia, 29. 11. 2005)
€ 13 443,54,- Vyšívajúca dáma. 1898. Olej na plátne. 66 x 53 cm. (37. jarná aukcia, 18. 3. 2003)
€ 10 000,- Benátčanka. Okolo 1880. Olej na dreve. 27 x 21 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
Biografia: Narodil sa 14. 2. 1849 v Gajaroch, zomrel 13. 3. 1921 v Banskej Bystrici. Od 1853 žil vo Viedni, učil sa u sochára J. Meixnera. 1865--1866 v prípravnej maliarskej škole v triede historického maliarstva a 1866--1867 v škole historického maliarstva Akadémie výtvarných umení vo Viedni (prof. Wurzinger, Engherth, Blaas, Geiger). 1867--1870 študijný pobyt na škole historického maliarstva v Benátkach (prof. Molmenti). 1870--1871 žil v Mníchove, 1871--1875 pravdepodobne vo Viedni, 1876--1884 v Benátkach, 1884 vo Viedni, 1884--1886 v Banskej Bystrici, 1886--1889 v Benátkach. 1889--1921 v Banskej Bystrici. Benátky navštívil ešte aj v rokoch 1894 a 1903. Od 1887 až takmer do záveru života namaľoval približne pol stovky plátien z bystrických medených hámrov, v ktorých -- štýlovo podobne ako o tri desaťročia starší, nemecký Adolf Menzel -- spájal realisticko-romantickú luministiku s niektorými efektmi impresionizmu. Po vzniku Československej republiky sa zúčastnil prvej výstavy slovenských umelcov v Liptovskom Mikuláši (1919). Bol garantom založenia menšinového výtvarného spolku so sídlom v Banskej Bystrici -- Jednoty výtvarných umelcov Slovenska (1921). 1995 bola v Štátnej galérii v Banskej Bystrici sprístupnená stála expozícia umelcovho diela.
Literatúra: Tilkovský, V.: Dominik Skutecký. Život a dielo. Bratislava 1954; Keleti, M.: Dominik Skutecký. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1976; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 17 |
Odhadovaná cena: | 95 000 – 105 000 € |
Konečná cena: | 93 000 € |
Rok: 1911
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane štítok Slovenskej národnej galérie z roku 1971. Pôvodne priamo v pozostalosti maliara. Získané na 100. večernej aukcii SOGY (2011). Dielo je reprodukované v katalógu monografie umelca Tilkovský V.: Dominik Skutecký. Život a dielo. Tvar, Bratislava 1954, s. 187.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 72,5 x 54,5 cm
Značené: Značené vľavo dole "Skutezky Döme 1911"
Popis:
“Plenér”
zobrazuje umelcovu dcéru Rollu (Karolu) Skuteckú pri maľovaní. Je zároveň galerijným dokladom Skuteckého jednoznačného príklonu k “maliarstvu svetla” v neskoršej tvorbe. Podľa umelcovho monografistu Vojtecha Tilkovského “… nová maniera zjavila sa v umelcovej tvorbe pod vplyvom prúdov, ktoré zasahovali celé európske maliarstvo a ktoré vyvolali zvýšený záujem o účinky svetla v vzduchu. Uvoľnenie maľby sprevádza v Skuteckého diele hlavne presvetlenie a spestrenie koloritu, no pritom nevybočuje z verného zobrazovania skutočnosti, a hoci maliar na čas opúšťa kontúry, svoje obrazy stavia na pevných kresebných základoch… Na tomto podklade modeluje tvary v teplých tónoch, lapisom lazulu, ultramarínom alebo berlínskou modrou. Do mokrého podkladu maľuje potom farbami podľa živého modelu, často až voľným štetcom. Maľbu lazuje viac ráz lokálnym tónom, čím farba získava silu a svietivosť. Celkove možno povedať, že smelšia farebnosť, zvýšený záujem o problémy svetla a vzduchu, ako aj postupujúce uvoľnenie rukopisu zjavujú sa v maliarovej tvorbe od roku 1907. Tento proces vrcholí …. na plátne “Plenér” z roku 1911. Záber zo záhrady, kde Karola pracuje na portréte sediaceho dievčaťa, pôsobí dekoratívne pre iluzívne zachytenie optických dojmov, hoci slnkom ožiarený krajinný rámec – zvlášť v pravej časti obrazu – poníma maliar priestorovo… “.
Zoznam diel autora: