Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 4 400,- Práčky na potoku. 1957. Olej na plátne. 98 x 147 cm. (114. zimná aukcia, 03.12.2013)
€ 2 223,99,- Pri potoku v Solivare. 1948. Olej na plátne. 78 x 103 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
€ 2 000,- Na poli (oranie). Okolo 1945. Olejová tempera, pastel na kartóne. 30 x 44 cm. (125. večerná aukcia, 10.11.2015)
€ 1 600,- V zime. 1947. Olej na plátne. 60 x 66 cm. (84. jarná aukcia,10. 3. 2009)
€ 1 560,11,- Dukla – cesta na Vyšný Komárnik. 1960. Olej na plátne. 31 x 150 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
€ 1 493,73,- Pri Avione. 1960. Gvaš na papieri. 44 x 60 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
€ 1 400,- Polia pri Ratkovom. 1957. Olej na plátne. 68 x 120 cm. (114. zimná aukcia, 03.12.2013)
Biografia: Narodil sa 12. 11. 1909 v Lipníkoch (Nemcovciach) pri Prešove, zomrel 7. 1. 1986 v Bratislave. 1936-42 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Obrovský, Hönich). 1942-45 žil striedavo v Prešove a v Prahe, 1945-54 v Košiciach, od 1954 v Bratislave. Zúčastňoval sa na výstavách Spolku slovenských výtvarných umelcov. 1945 spoluzakladal Spolok východoslovenských umelcov, ktorý sa neskôr stal súčasťou regionálneho umeleckého združenia Svojina (1946-49 bol predsedom jeho výtvarného odboru). 1948 bol na študijnom pobyte v Paríži. Samostatne vystavoval v galériách a múzeách Prešove (1942, 1960 s E. Spannerovou, 1985), v Bratislave (1946, 1956, 1960, 1961, 1966, 1975, 1979, 1980, 1984, 1989), Ružomberku (1946 s M. A. Bazovským), Humennom (1949 s Konečným), Michalovciach (1949 s Konečným), Spišskej Novej Vsi (1956), Kyjeve (1957), Košiciach (1960, 1979, 1985), Ostrave (1960, 1961), Sofii (1962 s Snopkom), Berlíne (1967), Viedni (1967), Alexandrii (1969), Káhire (1969), Moskve (1970), Tartu (1970), Komárne (1971, 1985 s F. Gibalom), Budapešti (1978), Trnave (1979), Nitre (1982, 1984), Dunajskej Strede (1985).
Literatúra: Štraus, T.: Július Nemčík. Bratislava 1961; Peterajová, Ľ.: Július Nemčík. Bratislava 1977.
Poradové číslo: | 43 |
Odhadovaná cena: | 900 – 1 000 € |
Konečná cena: | 900 € |
Rok: Okolo 1945-47
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane rukou Karola Vaculíka poznámka „Výstava diel J. Nemčíka, Ostrava, marec 1961. por.č. 21“ a „Fašizmus- Dr.Vaculík“. Dielo pochádza pôvodne zo zbierky dr. Karola Vaculíka (1921 – 1992), významného slovenského umeleckého historika, autora knižných publikácií, expozícií a výstav základného významu. 1952 – 1970 bol riaditeľom Slovenskej národnej galérie.
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 20 x 20 cm
Značené: Značené vľavo dole "Nemčík."
Popis:
„Fašizmus“
je síce komorným, ale s ohľadom na rok vzniku zaujímavým dielom Júliusa Nemčíka. Tento maliar absolvoval pražské akademické štúdiá v svojej generácii medzi poslednými. Na špeciálke tradicionalistu Obrovského už preto Majerníka, jej najvýznamnejšieho slovenského absolventa, nezastihol. Bližšie sa s ním i jeho ďalšími pražskými druhmi zoznámil až po roku 1942, kedy po skončení štúdií pravidelne cestoval medzi Prešovom a Prahou. Po ranom vplyve prešovských Kurtha a Kieselbacha, ktorým pomáhal pri reštaurovaní cirkevných pamiatok, bol pre Nemčíka príklad Majerníkovej angažovanej tvorby štyridsiatych rokov rozhodujúci. Prebral jeho existenciálnu ikonografiu i pramočiary, náčrtkovitý štetcový rukopis. Tragickosť zástupov putujúcich vyhnacov vojny však občas ozvláštnil imaginatívnymi akcentmi, akýmsi nadčasovým, vizionárskym tušením prekrývajúcim naturalizmus vojnových scén. V tom je jeho maliarstvo nie nepodobné neskoršiemu romantizujúcemu realizmu Mauricea de Vlamincka (Poľnou cestou, 1941; Bez prístrešia, 1941; Evakuanti, 1941, Hrôzy vojny, 1942; Vyhnanci, 1943; Hrôzy vojny -- fašizmus, 1944; Oheň, 1944). Spor reality a vízie sa neskôr -- celkom viditeľne po roku 1944 -- vyriešil v prospech naivizujúvcej alegorickosti ľudového žánru. Nemčíkov dôraz na nadčasové, priam monumentalizujúce povznášanie všedných portrétov, civilných scén z mestského i dedinského života nepochybne čerpal z vtedajšej maľby jeho manželky Edity Spannerovej, niekedy až príliš očividne závislej od preciozity maliarskej poetiky Jana Zrzavého. Nemčíkov variant magického primitivizmu si však v najlepších dielach udržal zmyslovú bezprostrednosť, plnokrvnosť maliarskeho prednesu (Na rázcestí, 1945; Priateľky, 1945; Preorávač, 1946; Stratená cesta, 1947; Herečka, 1947; Háj, 1947; Sadenie zemiakov, 1947; Obliekanie nevesty, 1947).
Zoznam diel autora: