25. Apríl 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 8 000,- Z cyklu Haiku - Japonské motívy. 2010-11. Tempera, tuš, akryl na tér papieri. 95 x 94 cm. (125. večerná aukcia, 10.11.2015)
€ 2 500,- Z cyklu Haiku - Japonské motívy. 2010-2011. Tempera, tuš, akryl na tér papieri. 95 x 94 cm. (103. aukcia súčasného umenia , 24.04.2012)
€ 1 825,- Moja diera Zem (JAMA). 1978. Olej na plátne. 50 x 50 cm. (79. aukcia súčasného slovenského umenia, 20. 5. 2008)
€ 1 050,- Streifen Quartet I. 2001. Koláž, kombinácia techník na kartóne. 60 x 60 cm. (129. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 14.06.2016)
Biografia: Narodil sa 16. decembra 1946 v Ružomberku, zomrel 17. 1. 2017. V rodnom meste absolvoval hudobné konzervatórium. 1968-73 študoval hudobnú vedu na Filozofickej fakulte UK. V rokoch 1972 až 1991 pôsobil v Ústave hudobnej vedy SAV, kde sa orientoval na výskum vzťahov hudby a vizuálneho umenia. Bol spoluzakladateľom súboru Transmusic comp. (1989), o rok neskôr založil Spoločnosti pre nekonvenčnú hudbu (SNEH) a podieľal sa na festivale Intermediálnej tvorby v Bratislave. V roku 1992 v SNG kurátorsky pripravil legendárnu výstavu Johna Cagea Partitúry. Legendárny americký umelec vtedy prišiel na jeho pozvanie do Bratislavy, kde pár mesiacov pred smrťou vystúpil aj na festivale Večery novej hudby.
Literatúra: Slovník českých a slovenských výtvarných umělců. 1950-1997 A-Č. str. 22; Adamčiak, začni! Retrospektívna výstava intermediálnej tvorby Milana Adamčiaka 1964 – 2017. Kurátori: Lucia Gregorová Stach, Michal Murín. K výstave je vydaný katalóg vo forme novín pod názvom Adamčiak, začni! a bibliofília – album Concept & Music. SNG Bratislava 2017.
Poradové číslo: | 78 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1968
Proveniencia: Súkromná zierka na Slovensku.
Technika: Kombinácia techník, tuš, písací stroj na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 14, 5 x 21 cm
Značené: Značené vpravo dole "1968 Adamčiak"
Popis:
“Okupácia“
je svojím spôsobom výnimočné dielo Milana Adamčiaka. Je jednou z mála jeho prác (ak nie jediná) s priamym politickým podtextom. Jeho diela sú totiž na prvý pohľad voľnou obrazovou kompozíciou tvarov, geometrických plôch, línií a kruhov, ktorá však v skutočnosti korešponduje so skrytými zákonitosťami a pravidlami. Je jediným významným tvorcom vizuálnej, konkrétnej poézie a grafických vizuálnych partitúr na Slovensku.Na prelome 60-tych a 70-tych rokov spolupracoval s Alexom Mlynárčikom, Milošom Urbáskom či Janou Želibskou na viacerých projektoch, ktoré boli postavené na hudobnom základe, rozširujúce možnosti média smerom k voľnej kreativite. Vychádzajúc zo svojho vzdelania a záujmu v oblasti hudby, jeho pozornosť vizuálneho umelca sa sústredila na skúmanie štrukturálnych zákonitostí medzi hudbou a výtvarným umením. Postupne vytváral osobitý variant vizuálnej a typografickej poézie, založenej na konceptualizácii kaligramu (ideogramu), a vo väzbe na grafické partitúry. Prekladaná kolekcia Adamčiakových diel zo šesťdesiatych rokov ilustruje jeho záujem o vizualizáciu hudby a hľadanie afinít medzi umeleckými druhmi – hudba, poézia, výtvarné umenie. Kaligrafický znak sa v jeho podaní transformuje do úlohy akéhosi záznamu plynutia v podobe osobitej abstrakcie.
Zoznam diel autora: