25. Apríl 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY POROVNATEĽNÝCH DIEL MARTINA BENKU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 87 000 Z Tisovského kraja. 1946. Olej na plátne, 66 x 47 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
€ 80 000 Krajina z Liptova (Kostolík Všetkých Svätých v Martinčeku). Okolo 1928. Olej na plátne. 88 x 69 cm. (128. večerná aukcia, 26.04.2016)
€ 72 000 Z poľa. Okolo 1935-38. Olej na plátne. 44 x 66 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
€ 72 000 Pod Šarišským hradom (Orkucany). 1932. Olej na plátne, dublované na kartóne. 40 x 65 cm. (119. večerná aukcia, 11.11.2014)
€ 65 000 Katedrála Spišskej kapituly. 1942. Olej na plátne. 65 x 85 cm.. (122. večerná aukcia, 21.04.2015)
€ 59 000 Drevári pod Ďumbierom. 1943. Olej na plátne. 67 x 47 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
Literatúra: Cincík, J.: Martin Benka. Bratislava 1935; Váross, M.: Martin Benka. Bratislava 1952; Váross, M.: Martin Benka. Výber z olejomalieb. Bratislava 1955; Petránsky, Ľ.:Martin Benka. Bratislava 1977; Zborník Martin Benka a slovenská kultúra. Bratislava 1978; Chmelová, E.: Martin Benka, Príbeh maliarovho života. Bratislava, 1980; Váross, M.: Martin Benka. Bratislava 1981; Baranovič, Š. -Zaťková, Ľ.: Martin Benka - sprevodca po živote a diele. Martin 1988; Bajcurová, K.: Martin Benka. Trenčín 2005.
Poradové číslo: | 7 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1932
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane nálepka OPUS -
obchodný podnik Sydikátu umelcov CSL z roku 1932 s popisom diela. Rukou maliara "M.B. 101".
Technika: Olej na preglejke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 30, 5 cm
Značené: Značené vpravo dole "M. Benka"
Popis:
„Strihanie oviec“
je dielo pochádzajúce zo „syntézy“ umenia Martina Benku rozhrania 20 a 30. rokov. Vtedajšie obrazy už len vzdialene poukazujú k realite, ale nie sú ani výtvarnou skratkou, zovšeobecnením jej optickej podstaty. Predpokladajú niečo v istom zmysle reálne neexistujúce, vytvorené až dielom. Motívom tohto vzďaľovania sa od "reality" teda vôbec nie je úsilie o dosiahnutie istých svojprávnych maliarskych výdobytkov. Naopak -- v jeho podtexte je predpojatá myšlienka, romantická predstava o heroickej prapodstate slovenského človeka, vnútorne slobodného a prirodzeného v spolužití s vlastným svetom. Východisková expresia je zamenená za literárny, ikonický symbol. Azda najlepšie možno tento posun doložiť Benkovým symbolickým rytmizovaním ikonografie trojplánovej obrazovej kompozície. V prvom, divákovi najbližšom pláne umiestňuje lyrickú, pateticky stuhnutú figurálnu scénu, v druhom epické, doplňujúce odbočky viacfigurálnych výjavov a tretí "zarámuje" kulisou horských hrebeňov. Tento kompozičný sled možno ľahko "preložiť" do klišéovitej literárnej reči: práca ako najprirodzenejšia forma kontaktu slovenského človeka s prírodou - jeho víťazný zápas s ňou -- oslava slovenskej vlasti. Takto podmienenému symbolizmu sa podriaďujú všetky maliarske prostriedky. Tvar sa stáva čoraz celistvejší, pôvabným, elegantným spôsobom sa napája na ďalší susediaci. Expresívne kresebné kontúrovanie linkou ustupuje jemnejším, len farebným tieňovaním naznačeným prechodom. Skrátka -- Benkov "expresionizmus" bol len umierneným nadsadením pôvodnej, nikdy celkom nezabudnutej secesnej plynulosti, symbolistickej súhry skladobných súčastí obrazovej kompozície.
Zoznam diel autora: