25. Apríl 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY PASTELOV ANTONA JASUSCHA NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 12 200,- Pri západe slnka. Pred 1914. Pastel na papieri. 48 x 61 cm. (105. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 12.06.2012)
€ 6 900,- Les v zime. Pred 1914. Pastel na čiernom papieri. 62,5 x 78 cm. (107. večerná aukcia, 13.11.2012)
Biografia: Narodil sa 25. 4. 1882 v Košiciach, zomrel 3. 7. 1965 tamtiež. Od 1904 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo), od 1906 na akadémii výtvarných umení v Mníchove, od 1907 na na Académie Julien v Paríži. 1908-14 žil v Košiciach, 1914-16 na fronte, 1916-20 v ruskom zajatí, od 1920 sa trvalo usadil v Košiciach. Samostatne vystavoval v Košiciach (1912, 1924), Bratislave (1924), Prahe (1924). Súborné výstavy mal v Košiciach (1958, Krajská galéria, 1962, Krajská galéria, 1972, 1983, Východoslovenská galéria, 1995, Galéria J. Jakobyho), v Bratislave (1962, ZSVU), Prešove (1958), Berlíne (1966, s F. Gibalom), Trenčíne (1976).
Literatúra: Saučin, L.: Výtvarné umenie na východnom Slovensku 1918-1938. Košice 1964, str. 29-31 a 46; Štraus, T.: Anton Jasusch a zrod východoslovenskej avantgardy dvadsiatych rokov. Bratislava 1966; Haščáková-Vízdalová, G.: Profily. Stručný prehľad výtvarných umelcov pôsobiacich na východnom Slovensku od 1900 po súčasnosť. Košice 1982, nestr.
Poradové číslo: | 17 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Pred 1914
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Pastel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 76 cm
Značené: Značené vpravo dole "Jasuszch"
Popis:
„Na okraji lesa (v zime)“
je kresba pastelom, dokladajúca modernistické vzopätie tvorby Antona Jausucha v období pred rokom 1914. Jeho košická maľba mala zrejme zostupný kvalitatívny priebeh: vrchol dosiahla hneď po príchode zo štúdií do Košíc (Rozhovor, 1908; Na poli, 1908). V obrazoch s námetom roľníckej práce Jasusch jasne deklaroval nekompromisnú, secesne špekulatívnu, priznane skonštruovanú obrazovú kompozíciu. S pointilistickou pravidelnosťou kládol do súvislých pásov farebné plôšky vytvárajúce symbolický podtext kompozície. Problém Jasuschovho zlomkovito zachovaného raného diela zostane však už asi nevyriešiteľný. Jednou z jeho záhad je aj existencia niekoľkých diel z obdobia tesne predchádzajúceho svetovú vojnu (Starci, 1913--14; Krajina so stromom, 1913--14). Oproti tatranským plenérom vynikajú tieto Jasuschove kompozície symbolickosťou farby, vírivou kresebnou kompozíciou, predpovedajúcou celkom poznateľne znakovú reč jeho vrcholných diel zo začiatku dvadsiatych rokov
Zoznam diel autora: