25. Apríl 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY FIGURÁLNYCH DIEL JÁNA MUDROCHA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 30 000,- Katastrofa. 1937- 42. Olej na plátne. 75 x 94 cm. (119. večerná aukcia, 11.11.2014)
€ 22 000,- Ležiaci akt. Okolo 1960. Olej na plátne. 88 x 120 cm. (112. jesenná aukcia výtvarných diel, 24.09.2013)
€ 14 800,- Pri studni. Okolo 1950. Olej na plátne. 65 x 80 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel, 13.03.2012)
Biografia: Narodil sa 28. 3. 1909 v Senici-Sotinej, zomrel 4. 2. 1968 v Bratislave. Od 1926 študoval na súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1930-31 na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Hofbauer), 1931-37 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Obrovský, Nowak). 1938-39 učiteľ na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, 1939-41 vyučoval na Oddelení kreslenia a maľovania SVŠT v Bratislave, 1942 zbavený miesta docenta a vylúčený zo Spolku slovenských výtvarných umelcov pre nonkonformné politické a názory. Na SVŠT opätovne vyučoval v období 1945-47. 1948-49 pôsobil na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave. 1933 premiérovo vystavoval na výstave Spolku slovenských umelcov v Nitre. Samostatne debutoval výstavou v pražskej sieni Elánu 1937. V tom istom roku žil krátko v Šuranoch, po maďarskej vojenskej okupácii južných častí Slovenska sa odsťahoval do Bratislavy. Od 1938 člen pražskej Umeleckej besedy. V rokoch vojny vedúca osobnosť bratislavskej avantgardy (spolupráca pri vydávaní nadrealistických zborníkov). Po 1945 spoluzakladateľ Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta, predseda prípravného výboru Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave (1948 jej prvý rektor, 1949-68 vedúci odboru figurálneho maliarstva).
Literatúra: Güntherová-Mayerová, A.: Mudroch. Kolorista slovenskej moderny. Bratislava 1944; Volavka, V.: Ján Mudroch. Výber z diela. Bratislava 1958; Peterajová, Ľ.: Ján Mudroch. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1970; Kostrová, Z.: Ján Mudroch. Bratislava 1974; Orišková, M.: Národný umelec Ján Mudroch. Súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria Bratislava 1989.
Poradové číslo: | 56 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1937
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 68 x 102 cm
Značené: Značené vpravo dole "Mudroch 37"
Popis:
„Priateľky“
sú zberateľsky vzácnym dielom prvého vrcholu tvorby Jána Mudrocha. V raných figúrach žien v interiéroch (Sediace dievča, 1936; Letrice, 1936; Sediaca, 1937; V ateliéri, 1937; Čítajúca, 1937; Helena, 1937; Ležiaci akt pri okne, 1937; Chorá -- Slovenská Olympia, 1938) navonok prevláda vplyv Mudrochovho profesora a ním sprostredkovaný príklad bonnardovského vychutnávačstva jemných, nekonvenčných kontrastov nadsadených farieb, ich rozličného rukopisného pojednania od splývavého rukopisu až po hnetenie vysokej farebnej pasty. Subtílnejšia analýza Mudrochových raných intímnych obrazov žien v interiéroch však ukazuje, že citová bezprostrednosť ich farebnosti a rukopisnej výrazovosti bola vždy kontrolovaná. Dialo sa tak už spomínanou zjednocujúcou svetelnou kompozíciou obrazu, ktorá sa neskôr stala Mudrochovi médiom rozvíjajúcim zásadný princíp maliarstva svojho učiteľa: "(Nowak) vo svojej imaginácii rekonštruuje prírodné objekty a deje v tvaroch, v akých si ich zvykol vnímať a ako mu utkveli v pamäti. A tieto z pamäti vyvolané predstavy komponuje podľa presného kompozičného plánu, ktorý má na mysli, takže nejde o rekonštrukciu skutočnosti, ani o spomienku, ale o celkom novú skutočnosť, ako ju diktuje vôľa a prísny tvárny poriadok" (Zita Kostrová). Sprvoti išlo Mudrochovi skutočne len o toto. Ale už v týchto prvých zrelých dielach naznačil, že chce síce zachovať intelektuálnu presnosť, svojprávnu povahu obrazu, nechce však už byť obmedzený hranicou nezáväzného vychutnávania nekonečne rozľahlých podôb vonkajšej skutočnosti. Práve špekulatívnou hrou svetla, tieňov, polotieňov, využívaním kontrapunktov temných a žiarivých farebných tónov, Mudroch rozšíril úzky, s "vonkajším" modelom spočiatku ešte korešpondujúci významový interval o obsahy, ktoré už nemožno priamo odvodiť z vecných atribútov jeho diel. Stajomňujúca rozjímavosť obrazového svetla "obaľuje" radostné pôžitkárstvo farebnej stránky jeho maľby nečakanými, protichodnými názvukmi existenciálneho vedomia časovej podmienenosti, konečnosti životnej krásy: "... v obsahovej náplni týchto Mudrochových obrazov niet optimistickej, radostnej atmosféry impresionizmu. Ba dokonca ani radostná intímna pohoda bonnardovská. Mudrochove ženské hlavy a postavy majú v tomto období vo výraze tvárí jemný nádych clivej melanchólie a snivosti. Sú zastreté akýmsi tajomným smútkom, alebo myšlienkami a otázkami...". (Zita Kostrová).
Zoznam diel autora: