25. Apríl 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 44 000,- Odpočívajúci zbojník. Okolo 1940. Olej na plátne. 63 x 44 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 7 700,- Muzikant. 1937. Olej na plátne. 36,4 x 24,4 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel, 13.03.2012)
€ 5 800,- Matka s dieťaťom. Okolo 1930. Olej na kartóne. 45 x 37 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
Biografia: Narodil sa 3. 3. 1898 v Ujscie (Poľsko), zahynul 1945 v koncentračnom tábore, pravdepodobne v Sachsenhausene. 1913-1917 študoval na Umeleckopriemyslovej škole v Budapešti (prof. Mátrai, Simai). 1917 prerušil štúdium, vojak na balkánskom a talianskom fronte. Od 1918 pokračoval v štúdiách na Akadémii výtvarných umení v Berlíne. 1923 sa usadil v Dolnom Kubíne. Od 1934 žil v Martine. Samostatne vystavoval v Martine (1935), Banskej Bystrici (1936), Ružomberku (1936), Turčianskych Tepliciach (1936), Zvolene (1936), Žiline (1937). Súborné výstavy mal v Bratislave (1954, 1957, 1957, 1981, 1989, Slovenská národná galéria), Banskej Bystrici (1977, 1984), Dolnom Kubíne (1970, 1984) a v Moskve (1975).
Literatúra: Vaculík, K.: Slovenské výtvarné umenie v boji o dnešok. Bratislava 1959; s. 12. Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945. Bratislava 1960, s. 394; Ilečková, S.: Expresionizmus a moderné slovenské umenie (K dielu Arnolda Weisza-Kubínčana). ARS, Pramene moderného slovenského výtvarného umenia, 1990, s. 83-88; Kiss-Szémán, Z.: Arnold Peter Weisz-Kubínčan. Bratislava 2016.
Poradové číslo: | 9 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1940
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 47 x 40 cm
Značené: Značené vľavo dole "P. Kubínčan"
Popis:
„DVAJA V LESE“
sú príkladom "oslobodeného" expresionizmu záverečnej tvorby Arnolda Weisza-Kubínčana. Rasové prenasledovanie pre židovský pôvod (vtedy aj konvertoval na katolícku vieru a prijal krstné meno Peter) zahnalo umelca opätovne do bolestného osamenia. V tejto situácii -- bez vonkajšej usmerňujúcej opory a inšpirácie -- sa mu akoby v alúzii vracali štýlové i duchovné príklady berlínskych výtvarných východísk. Námetová stránka jeho žánru stráca akúkoľvek významovú dôležitosť. Je celkom prekrytá divokými, nekontrolovanými expresívnymi údermi štetca a agresívnou farebnou arabeskou. Weiszove posledné obrazy sú i akousi druhoplánovou významovou predpoveďou osobnej drámu životného konca umelca i ním vzývaného sveta čistých, nepoškvrnených vzťahov ľudového človeka a prírody (Pastieri koní, okolo 1940; Leto, po 1940; Protiveň, 1943).
Zoznam diel autora: