25. Apríl 2017, 19:00
Poradové číslo: | 19 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1945
Proveniencia: Z pozostalosti maliara. Druhý variant diela je v majetku SNG (inv. číslo O 4729)
Technika: Olej na preglejke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 48 x 35 cm
Značené: Značené na zadnej strane "Copia Nedbale podľa Mategnu Zmeták 1945"
Popis:
„Podľa Mantegnu“
je explicitným vyjadrením príchylnosti ranej tvorby Ernesta Zmetáka k staršiemu umeniu Talianska. Na školské poučenia Aba Novákom logicky nadviazala Zmetákova prvá cesta do Talianska roku 1947. Vo Florencii študuje Masacciove fresky a Cavalliniho mozaiky, maľuje v Ríme a prístave Capri. Taliansko, tradície jeho umenia a kultúry, ale i súčasná talianska krajina a život sa takto -- vlastne takmer od samého počiatku zrelej tvorby – stali základným inšpiračným zdrojom umenia Ernesta Zmetáka: … opätovne navštevujem to isté Taliansko a je pre mňa stále nové. Už v študijných rokoch som ho obdivoval pre jeho umenie, ktoré v každom čase bolo späté s životom. V talianskom modernom umení som videl kontinuitu s minulosťou, národné sebavedomie, vecnú triezvosť. … Nemenej ma upútala talianska krajina, ktorá mojej výtvarnej koncepcii vyhovuje svojou bohatou skladbou…“.
Andrea Mantegna (1431 – 1506)
patrí k najdôležitejším predstaviteľom ranej renesancie v Taliansku. Svojim štýlom Mantegna výrazným spôsobom ovplyvnil tendencie umenia 15.storočia. Jeho najdôležitejším prínosom bola práca s perspektívou a priestorovou kompozíciou ktorú prezentoval dielami ako Mŕtvy Kristus (1501), Sv. Sebastián (1455-1467), či výzdobou svadobnej miestnosti v Palazzo Ducale (1473). Jeho tradícia bola vo freskovej výzdobe a ikonografickom námete Sacra conversazione prítomná ďalšie tri storočia a inšpiráciou v tvorbe bol aj umelcom ako Giovanni Bellini, Albrecht Dürer, či Leonardo da Vinci.
„Madona so spiacim dieťaťom“
jemná a citlivá prezentácia Madony patrí k ranej tvorbe Andrea Mantegnu. Máriin mladý vzhľad je akýmsi atribútom panenstva. Jej hĺbavý pohľad so spiacim dieťaťom v náručí akoby predpovedal jej posledné objatie syna v Piete. Kompozícia diela vychádza a inšpiruje sa skorším dielom talianskeho sochára Donatella z obdobia okolo roku 1420-30. Donatellov mramorový reliéf idealizovaným spôsobom prezentuje Madonu degli Pazzi podobne ako Mantegna v mladom veku ako uprene hľadí do synových očí predpovedajúc jeho smrť.
Zoznam diel autora: