26. September 2017, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY POROVNATEĽNÝCH DIEL JANA HÁLU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 7 966,- Do poľa. 1934. Olej na plátne. 65 x 75 cm. (37. jarná aukcia, 18. 3. 2003)
€ 7 200,- Pod smrekom. 1957. Olej na kartóne. 34 x 24 cm. (115. jarná aukcia výtvarných diel, 11.03.2014)
€ 7 000,- Dievča z Važca. 1947. Olej na kartóne. 24 x 23 cm. (111. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 11.06.2013)
€ 7 000,- Važecké dievča z profilu. 1942. Olej na plátne, dublované. 27 x 25 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
€ 6 671,- Dievča s ružou. 1943. Olej na plátne. 64 x 66 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
€ 6 500,- Važecké dievča v šatke. 1942. Olej na plátne dublované na kartóne. 23 x 23 cm. (115. jarná aukcia výtvarných diel, 11.03.2014)
€ 6 472,- Pastier oviec. 1932. Olej na plátne. 79 x 101 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
€ 6 300,- Valach medzi ovcami. 1944. 45 x 45 cm. (115. jarná aukcia výtvarných diel, 11.03.2014)
€ 6 100,- Žena s ovečkou. 1946. Olej na kartóne. 23 x 22 cm. (125. večerná aukcia, 10.11.2015)
€ 5 808,- Dievčatko z Važca. 1956. Olej na plátne. 24 x 24 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
Biografia: Narodil sa 19. 1. 1890 v Blatnej, zomrel 17. 5. 1959 vo Važci. 1909 súkromná maliarska školu F. Engelmüllera v Prahe, 1910-15 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner). Od 1923 žil ako výtvarník v slobodnom povolaní v podtatranskej dedinke Važec. Okrem maliarstva sa venoval i literárnej tvorbe a ilustrácii - patrí k zakladateľom modernej slovenskej ilustračnej tvorby pre deti. Samostatne vystavoval v Prahe (1932), Košiciach (1931, 1933, 1938), Bratislave (1932), Liptovskom Mikuláši (1933). Súborné výstavy mal v Liptovskom Mikuláši (1982), Prahe (1982), Bratislave (1990). Galéria P. M. Bohúňa sprístupnila v jeho dome vo Važci pamätnú izbu a stálu inštaláciu jeho diel.
Literatúra: Lenko, J.: Jan Hála. Bratislava 1951; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 1977; Abelovský, J.: Jan Hála. Trenčín 2007.
Poradové číslo: | 69 |
Vyvolávacia cena: | 3 500 € |
Konečná cena: | 3 700 € |
Rok: 1934
Proveniencia: K dielu je priložený posudok Dr. Kataríny Beňovej
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 34 x 32 cm
Značené: Značené vľavo dole "34 J. Hála"
Popis:
„Starý drevorubač“
je žánrovým portrétom Jana Hálu z najlepšieho obdobia jeho tvorby. Po roku 1931 retrospektívny zámer postupne odvedie Hálovu maľbu od foklorizmu aj od rôznych plôh relatívne svojbytného skusovania rôznych polôh artistnej, rukopisnej štylistiky. Národopisný zreteľ i jeho nadosobný, postimpresívny štýlový výklad strácajú prvoradý význam. Kroj zaznamenávaný v jemných podrobnostiach stáva sa výtvarným prostriedkom vnútornej charakteristiky, bytostným znamením človeka. Na ceste od prostej krojovej štúdie k náročnejšiemu tvaru zohral, zdá sa, rozhodujúcu úlohu objav témy, ktorá sa stane pre maliara erbovou – portrétu važeckej mladuchy. Prvýkrát maľuje Hála Važeckú mladuchu v roku 1928. V nasledujúcom desaťročí sa opakovane vracia k téme, mení len podružné detaily. Precizovanú podobu dosiahne sujet napokon vo Važeckej mladuche s jablkom (1944). Svadobný motív je prenesený do roviny oslavy ženy – madony (alebo biblickej Evy), zrodenej z predstáv o lyrickej, nežnej a čistej duši slovenského ľudu. Je to skôr metafora než skutočnosť, viac sen, túžba ako realita. Práve preto je tento obraz i ďalšie podobné diela taký príznačný pre Hálovu neskoršiu tvorbu rokov 1931 – 1948. Opisovaný ideologizujúci (a idealizujúci) prístup uplatňuje Hála aj v ďalších námetovo príbuzných dielach (Dievča v obruse, 1937; Na slniečku. 1937; Starý Gruľka. 1937; Mariška Švihrová, 1938; Ženy s Važca. 1941; Zuzka, 1943; Žena v kacabajke, 1943; Baryšňa, 1943; Stará Kyciačka. 1943; S riečicou. 1943; Vo sviatok, 1944; Dievčatko v kvetoch. 1946; Marka Bocková. 1946; Matka, 1946 a viaceré ďalšie). Jan Hála sa teda v tvorbe po roku 1931 nestal niekým, kto zastal kdesi na polceste medzi Augustom a (dajme tomu) Úprkom s tým, že odmietol tak Augustov suchý verizmus, ako aj radikálny artizmus Úprku. Hálove neskoršie diela poukazujú až kdesi za Augustu, cez Věšína až k mánesovsko-alešovskej tradícii vzývania rodu, kmeňa, národa. Idealizujúci pátos sa ešte posilňuje v poslednom, početne najbohatšom okruhu zrelej maliarovej tvorby. Záujem o svojrázny ženský typ povyšuje Hála až do akéhosi maliarskeho (i ľudského) vytrženia nad obrazom pracujúceho človeka na monumentálnom pozadí tatranských brál. Prvým z týchto, zväčša veľkoformátových plátien je Rozsievač (1938) a potom nasledujú Ženci (1941), Do poľa (1943), S riečicou (1944), Bielenie plátna (1944), Na priadky (1944), Plenie ľanu (1945), S obedom (1945), Zbieranie zemiakov (1945), Babie leto (1946), Dievča s krčahom (1947), Jarná zem (1947), Dievča s chlebom (1950) a mnohé ďalšie.
Zoznam diel autora: