26. September 2017, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 5 200,- Štvorce a kruhy I. 1967. Olej na sololite. 108 x 80 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 5 000,- Križovatka I.. 1966. Olejová tempera na sololite. 84 x 103 cm.(107. večerná aukcia, 13.11.2012)
€ 3 900,- Križovatky. 1967. Kombinácia techník na sololite. 76 x 104 cm. (120. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 02.12.2014)
€ 3 400,- Križovatka. Okolo 1965-68. Tempera, kombinácia techník na sololite. 87 x 87 cm. (105. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 12.06.2012)
€ 2 800,- Križovatka. 1966. Kombinácia techník na sololite. 86 x 86 cm. (112. jesenná aukcia výtvarných diel, 24.09.2013)
€ 2 700,- Kompozícia. 1969. Tempera na sololite. 72 x 97 cm. (106. jesenná aukcia výtvarných diel, 25.09.2012)
Biografia: Narodil sa 8. 3. 1922 v Piešťanoch, zomrel 15. 10. 2000 v Bratislave. 1941-45 študoval na Oddelení kreslenia a maľovania SVŠT v Bratislave (prof. M. Schurmann, prof. G. Mallý). 1945–48 na Vysokej škole umelecko-priemyslovej v Prahe (prof. J. Bauch, prof. A. Pelc). 1987 mu bola udelená Hlavná cena na IX. Bienále súčasnej slovenskej grafiky v Banskej Bystrici. Pracoval v oblasti maľby, kresby, grafiky, monumentálno-dekoratívnej tvorby, venoval sa aj priestorovým objektom a tvorbe hračiek. Do výtvarného umenia na Slovensku sa výrazne zapísal v oblasti abstraktnej, geometricko-konštruktívnej vývojovej línie a zostal jej verný aj v časoch spoločenskej nepriazne minulého režimu. Rovnako významnú, originálnu tvorivú stopu zanechal v oblasti knižnej kultúry, najmä v ilustráciách kníh pre deti a mládež. Za svoju tvorbu dostal rad domácich i medzinárodných ocenení. Mal viac ako 25 samostatných výstav doma i v zahraničí. Zúčastnil sa mnohých kolektívnych domácich i medzinárodných výstavných podujatí. V roku 1970 reprezentoval Československo na EXPO 70 v Osake. Práce Alojza Klimu sú v zbierkach 15 štátnych galérií v Čechách a na Slovensku, v Múzeu L. Kassáka v Budapešti a v súkromných zbierkach na Slovensku, v Čechách, Nemecku a Rakúsku.
Literatúra: Hlaváček, L.: Současná československá grafika, Praha,1964, Slovník súčasného slovenského umenia, Bratislava, 1967; Petránsky, Ľ.: Moderná slovenská grafika, Bratislava, 1985; Abelovský, J: Die Alternativen der Geometrie. Kat. výst. Galerie Mitte, Viedeň 1991; Trojanová, E.: Alojz Klimo. Bratislava 1998; Bénezit, E.: Dictionare des peintres, sculpteurs, dessnateurs et graveurs, zv. 6, Paris 1976.
Poradové číslo: | 241 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 800 € |
Rok: Okolo 1985
Technika: Tempera na sololite
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 63 x 45 cm
Značené: Značené na zadnej strane.
Popis:
„Strechy"
sú príznačným dielom konštruktivizmu Alojza Klima. Diela doyena slovenského konštruktivizmu, patria do zlatého fondu nášho umenia po roku 1945, sú reprezentatívne zastúpené v štátnych zbierkach a stávajú sa spravidla súčasťou retrospektív nášho umenia druhej polovice 20. storočia. Od raných šesťdesiatych rokov sledoval Alojz Klimo vyhranený umelecký program, čerpajúci z odkazov konštruktivistických avantgárd, pričom však uchovával neopakovateľné čaro osobného maliarskeho zaujatia, konfrontovaného z antiseptickým svetom jeho geometricky čistých kompozícií. Podľa Evy Trojanovej Alojz Klimo „… v niekoľkých erbových témach – štvorce, okná, križovatky – rieši základné plastické vzťahy výstavby obrazového priestoru. Špecifikom umelcovej práce je skĺbenie geometrických konštrukčných princípov s intenzívnym maliarskym cítením a prácou s farebnou hmotou. Slobodné narábanie s jazykom geometrie, priznanie maliarskych hodnôt farbe, schopnosť individuálneho formovania všeobecného sú základné prínosy, o ktoré Klimo obohatil súdobé výtvarné dianie…“. Spočiatku sa objavujú štrukturálne prvky, reálne štruktúry privlastnených materiálov (lepenka) a rastre odtláčaných štruktúr. Napriek strohému geometrickému jazyku dominuje Klimovej maľbe autorské gesto - záznam ťahu štetca sa prejavuje v "nedokonalosti" línií a plôch. Expresívne kvality maľby tak zostávajú trvalo prítomné, len zdanlivo prekryté racionálnou skladbou geometrických útvarov. V Klimovej maľbe tak zostáva napätie medzi iracionálnym, náhodným a odosobneným geometrickým. Okrem línie zohráva významnú rolu farba. Farebné plochy sú málokedy monochrómne, zriedkavo dodržiavajú hranice vytýčené líniami - buď ich presahujú, alebo sa im vyhýbajú - aj tu sa znova stretávame s nedisciplinovanosťou, neusporiadanosťou, špecifickou pre jeho podobu geometrickej abstrakcie.
Zoznam diel autora: