26. September 2017, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 10 000,- Golgota. 1930. Olej na plátne. 116 x 125 cm. (131. večerná aukcia, 22.11.2016)
€ 6 000,- Vojna. Okolo 1940. Olej na plátne. 73 x 78 cm. (131. večerná aukcia, 22.11.2016)
€ 5 000,- S koňom. 1935. Olej na plátne. 56 x 66 cm. (125. večerná aukcia, 10.11.2015)
€ 2 854,68,- Na trhu v Šamoríne. Okolo 1935. Olej na plátne. 45,5 x 64 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
€ 2 500,- Krčma v Šamoríne. Okolo 1930. Olej na plátne, dublované. 63 x 84 cm. (123. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 09.06.2015)
Biografia: Narodil sa 8. 11. 1896 v Šamoríne, zomrel 10. 12. 1976 v Budapešti. Študoval na Umelecko-priemyslovej škole v Budapešti, 1924 bol na polročnom študijnom pobyte v Berlíne. Do 1946 žil v Šamoríne, potom bol presídlený do Maďarska (tam prijal prídomok Tallós). Zúčastňoval sa na výstavách bratislavského Kunstvereinu a Maďarskej spoločnosti pre vedu, literatúru a umenie. Samostatne vystavoval v Bratislave (1935, spolu s Lörinzom), Košiciach (1936). Súbornú výstavu mal v Šamoríne (1966).
Literatúra: Brogyányi, K.: Festomuvészet Szlovenszkón. Košice 1931; Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945. Bratislava 1960, s. 144-146; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 73 |
Vyvolávacia cena: | 1 800 € |
Konečná cena: | 1 800 € |
Rok: 1949
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 51 x 63 cm
Značené: Značené vpravo dole "Tallós István 1949"
Ďalšie vlastnosti: Poaukčný predaj.
Popis:
„Stádo“
patrí do záveru „šamorínskeho“ obdobia tvorby Štefana Prohászku. Sám seba nazýval "maďarským realistom". Toto jeho sebahodnotenie sa však nemusí chápať v číro národnej, či dokonca nacionalistickej rovine. Vyjadruje skôr jeho základný umelecký postoj, úsilie o presné maliarske postihnutie sociálnej, politickej, národnostnej reality juhoslovenského vidieka. V mene toho nesúrodo kombinuje protirečivé štýlové postupy kresebne lineárneho expresionizmu, štylizovaného symbolizmu, či tvarovo zjednodušujúceho protokubizmu. Bezvýhradný modernista by pravdaže postupoval presne naopak -- v intenciách puristickej čistoty štýlu, v rámcoch ktorej je námet vecou celkom druhoradou. Len tomto zmysle možno Prohászku považovať za programového samouka, bez zábran siahajúceho po všetkých dostupných štýlových inšpiráciách, ktoré mu doba ponúkala. Takto si možno vysvetliť i existenciou secesno-symbolickej línie jeho zrelej maľby, v ktorej podobne ako Karol Harmos, či Július Tichý predvádza nadčasové, skeptické metafory života človeka modernej doby (V knižnici, okolo 1930; Na diamantových horách, 1930--1935).
Zoznam diel autora: