14. November 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY KRESBOVÝCH DIEL MILOŠA A. BAZOVSKÉHO DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
5 500,- Jánošíkov kraj. 1946. Tempera, olej na kartóne. 29 x 40 cm (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 04.12.2012)
€ 5 200,- Čudesná krajina. 1945. Olejová tempera, akvarel na papieri. 35 x 44 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
€ 5 000,- Usadlosť. Okolo 1952. Gvaš na kartóne. 46 x 31 cm. (119. večerná aukcia, 11.11.2014)
€ 4 182,43,- Dvaja na lavičke. Okolo 1940. Tempera na kartóne. 45 x 34 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
€ 4 000,- Detvan. 1930. Pastel na papieri, dublované na kartóne. 52 x 32 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
€ 3 983,27,- Stodola. 1952-57. Tempera na kartóne. 29 x 22 cm. (65. letná aukcia, 6. 6. 2006)
Biografia: Narodil sa 11. 1. 1899 v Turanoch nad Váhom, zomrel 15. 12. 1968 v Trenčíne. Od 1918 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti), 1919-24 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Bukovac, Pirner, Obrovský, Švabinský). V Prahe krátko navštevoval súkromnú školu A. Kalvodu. 1921 bol na študijnom pobyte na súkromnej maliarskej škole prof. Deluga vo Viedni. Po absolutóriu pôsobil v Turanoch, 1930 -31 v Martine, 1957-62 v Čemiciach, 1962-68 v Trenčíne. 1929 spolu s Palugyayom študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930 -33 spolupráca s Alexym a Palugyayom (cesty na Oravu, Detvu, Pohronie). 1932 spolu s Alexym cesta do Poľska. 1936 účasť na Bienále v Benátkach, 1936-37 študijné pobyty v Juhoslávii. 1937 cesta do Poľska a Švédska. 1920 -1930 pravidelne vystavoval so Spolkom slovenských umelcov, v tridsiatych rokoch so Združením slovenských umelcov, 1939-1945 so Spolkom slovenských výtvarných umelcov, po 1946 so Skupinou výtvarných umelcov 29. augusta. 1934 vystavoval vo Viedni, v rokoch 1942, 1958 a 1967 boli jeho diela vybraté do kolekcie pre Bienále v Benátkach. Najdôležitejšiu výstavu súborného diela mal v Bratislave (1960 -1961, Slovenská národná galéria). 1979 sprístupnená stála expozícia diela umelca v galérii M. A. Bazovského v Trenčíne, ktorá spravuje maliarovu pozostalosť.
Literatúra: Cincík, J.: Miloš A. Bazovský. Náčrty. Martin 1945; Vaculík, K.: Miloš Bazovský. Bratislava 1958; Vaculík, K.: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1967; Abelovský, J., Ruttkay, J.: Miloš A. Bazovský. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 6 |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Konečná cena: | 5 000 € |
Rok: Okolo 1932
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Publikované in: Vaculík, K.: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1958.
Technika: Kresba rudkou na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 43 x 29 cm
Značené: Značené vpravo dole "Bazovský".
Popis:
„Lúžnianka“
je zberateľskou vzácnosťou. Pochádza totiž zo zlomového obdobia tvorby Miloša A. Bazovského (1929 – 33), v ktorom (spoločne s J. Alexym) stvorili alternatívu Benkovho „slovenského mýtu“. Je teda dokladom vyhrotenej (i keď navonok nevyhlásenej) polemiky s Benkovou koncepciou. Prvý pohľad na ich vtedajšie diela nahovára, že východiskový zástoj k Benkovmu poňatiu monumentalizácie bol u oboch v zásade pritakávajúci. Len ich dôkladnejšia analýza naznačuje, že už od začiatku naintenzívnejšej vzájomnej spolupráce (cesty na Horehronie -- Heľpa a Detva, Šumiac, Pohorelá, Telgárt, Závadka, Brezno) sa postoj oboch maliarov líšil od Benku v jednej dôležitej veci. Dôraz začali klásť viac na preciozitu kompozície, na samostatnosť sveta obrazu, než na "literárny", jasne čitateľný podtext, ktorý bol pre Benku vždy rozhodujúci. Odklon od ľudopisného pietizmu uskutočňovali postupným odbúravaním ikonicko-symbolických hodnôt -- symbol nahradzovali výrazom.
Zoznam diel autora: