14. November 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 90 000 Sekera. 1952. Olej na plátne. 90 x 70 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 76 000 Pobožnosť v horách. 1931. Olej na plátne. 92 x 83 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
€ 38 000 Košiar. Okolo 1955-57. Olej na kartóne. 27 x 40 cm. (107. večerná aukcia, 13.11.2012)
€ 34 000 Krajina s kostolíkom, sýpkou a člnom.. Okolo 1951-54. Olej na kartóne. 26 x 41 cm.(107. večerná aukcia, 13.11.2012)
€ 32 000 Hrabačka. Okolo 1952. Olej na kartóne. 32,5 x 43 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 32 000 Leštiny. 1949. Olej na kartóne. 26 x 42 cm. (107. večerná aukcia, 13.11.2012)
Biografia: Narodil sa 11. 1. 1899 v Turanoch nad Váhom, zomrel 15. 12. 1968 v Trenčíne. Od 1918 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti), 1919-24 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Bukovac, Pirner, Obrovský, Švabinský). V Prahe krátko navštevoval súkromnú školu A. Kalvodu. 1921 bol na študijnom pobyte na súkromnej maliarskej škole prof. Deluga vo Viedni. Po absolutóriu pôsobil v Turanoch, 1930 -31 v Martine, 1957-62 v Čemiciach, 1962-68 v Trenčíne. 1929 spolu s Palugyayom študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930 -33 spolupráca s Alexym a Palugyayom (cesty na Oravu, Detvu, Pohronie). 1932 spolu s Alexym cesta do Poľska. 1936 účasť na Bienále v Benátkach, 1936-37 študijné pobyty v Juhoslávii. 1937 cesta do Poľska a Švédska. 1920 -1930 pravidelne vystavoval so Spolkom slovenských umelcov, v tridsiatych rokoch so Združením slovenských umelcov, 1939-1945 so Spolkom slovenských výtvarných umelcov, po 1946 so Skupinou výtvarných umelcov 29. augusta. 1934 vystavoval vo Viedni, v rokoch 1942, 1958 a 1967 boli jeho diela vybraté do kolekcie pre Bienále v Benátkach. Najdôležitejšiu výstavu súborného diela mal v Bratislave (1960 -1961, Slovenská národná galéria). 1979 sprístupnená stála expozícia diela umelca v galérii M. A. Bazovského v Trenčíne, ktorá spravuje maliarovu pozostalosť.
Literatúra: Cincík, J.: Miloš A. Bazovský. Náčrty. Martin 1945; Vaculík, K.: Miloš Bazovský. Bratislava 1958; Vaculík, K.: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1967; Abelovský, J., Ruttkay, J.: Miloš A. Bazovský. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 30 |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Konečná cena: | 34 000 € |
Rok: 1934
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane autorský štítok a venovanie rukou autora.
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 44 x 34 cm
Značené: Značené vpravo dole "Bazovský"
Popis:
„V POLI“
pochádza z obdobia tvorby Miloša A. Bazovského, ktoré Karol Vaculík nazval výstižne "lyrický kontrapunkt". Akoby až teraz, odznova a naplno zúročil poznanie Chagalla, Cézanna a van Gogha zo svojho prvého parížskeho študijného pobytu: "Najzásadnejšiu zmenu prekonal Bazovského výtvarný názor v celkovom popretí pevného, definitívne vyhraneného tvaru a tým aj plošnosti... Namiesto princípu racionálnej tvarovej analýzy nastupuje citová, subjektívno-lyrická improvizácia... Princíp citovej improvizácie a dynamičnosti má potom spätný dôsledok aj na celkový charakter maliarskeho podania, ktoré spolieha na prekvapujúci, nenaučený a nenaučiteľný účin bezprostredného rukopisného prednesu... Vedľa nervného pastózneho maliarskeho rukopisu a iritujúceho spracovania farebnej hmoty či plochy je dôraz na farebnom vyjadrení a odvážnom uplatňovaní nových koloristických hodnôt... širokej škály žltých, smaragdovo zelených, oranžových tónov a celej sústavy fialových a ružových." Sprvoti sa zdá, že maliar len ďalej rozvíja radikálne stránky dynamickej rytmiky predchádzajúcich „fragmentov ľudového“. Lenže do hry začína čoraz zásadnejším spôsobom vstupovať farba. Predovšetkým obraz Jarmok (1934) s vystupňovaným fialovo-ružovým ladením, alebo , Pred chalupou – Heľpiansky mptív (1934), Hlásnik (1936), Detviansky motív (1935), Pltníci (1935), Sestry (1935), ale najmä Máj (1936), Žena s kravou (1935) s nadsadenou noblesou teplých oranžových a červených tónov, sú charakteristické pre túto novú tendenciu.
Zoznam diel autora: