14. November 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY KRESBOVÝCH DIEL JANA HÁLU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 2 600 Tanec do krutu. 1936. Akvarel, tuš na papieri. 47 x 38 cm. (101. zimná aukcia, 06.12.2011)
€ 2 600 Do kostola. 1938. Akvarel na papieri, 31 x 28, 54 cm. (108. zimná aukcia, 04.12.2012)
€ 2 600 Tancujúci pár. 1941. Akvarel na papieri. 44 x 59 cm. (114. zimná aukcia, 03.12.2013)
€ 1 526 Chlapec s píšťalkou. 1956. Akvarel na papieri. 37 x 48 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
€ 1 493 Portrétny súbor. 1924. Kresba perom, tušom, ceruzou, pastelom na papieri. 31 x 23 cm. (58. letná aukcia, 14. 06. 2005)
€ 1 350 Tancujúci. 1941. Akvarel, tuš na papieri. 23 x 16 cm. (114. zimná aukcia, 03.12.2013)
Biografia: Narodil sa 19. 1. 1890 v Blatnej, zomrel 17. 5. 1959 vo Važci. 1909 súkromná maliarska školu F. Engelmüllera v Prahe, 1910 -15 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner). Od 1923 žil ako výtvarník v slobodnom povolaní v podtatranskej dedinke Važec. Okrem maliarstva sa venoval i literárnej tvorbe a ilustrácii - patrí k zakladateľom modernej slovenskej ilustračnej tvorby pre deti. Samostatne vystavoval v Prahe (1932), Košiciach (1931, 1933, 1938), Bratislave (1932), Liptovskom Mikuláši (1933). Súborné výstavy mal v Liptovskom Mikuláši (1982), Prahe (1982), Bratislave (1990). Galéria P. M. Bohúňa sprístupnila v jeho dome vo Važci pamätnú izbu a stálu inštaláciu jeho diel.
Literatúra: Lenko, J.: Jan Hála. Bratislava 1951; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 1977; Abelovský, J.: Jan Hála. Trenčín 2007
Poradové číslo: | 5 |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Konečná cena: | 2 700 € |
Rok: 1938
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Kresba perom tušom, kolorovaná štetcom akvarelom na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 90 cm
Značené: Značené vpravo dole "J.Hála 38"
Ďalšie vlastnosti: Poaukčný predaj.
Popis:
„Priadka“
je zberateľsky vzácnou, veľkoformátovou kresbou Jana Hálu. Kresba bola pre maliara dôležitým okruhom záujmov. Doslova životne: najmä v začiatkoch bola jediným zdrojom jeho príjmov. Dôležité však bolo, že Hála mal pre túto „chlebovkovú“ činnosť aj podstatnejšie, vnútorné motivácie. Pripomeňme len jeho detský obdiv k dielu Aleša a Mánesa či uhranutie „babičkovskými“ ilustráciami Adolfa Kašpara. Veď koľko príbuzností možno nájsť medzi Alešovými ľudovými kalendármi a Hálovými ilustrovanými knihami, sprevádzajúcimi čitateľa ročnými obdobiami života Važca! Mánesov príklad bol vzdialenejší, poznateľný len v spoločnej romantickej štylistike folklóru: jedna z prvých knižných Hálových realizácií – šestnásť perokresieb k zbierke básní Adolfa Heyduka Moje Slovensko (1926) – je otvoreným umeleckými priznaním sa k tejto tradícii. Prvý ilustrovaný „važecký“ fejtón uverejnili Hálovi Lidové noviny v roku 1924. Akousi sumarizáciou úsilia tejto vetvy Hálovej ilustrácie sa potom stala známa kniha Podtranská dědina (1928). Ilustračný sprievod Hálových literárnych čŕt tu už dospel k neodiskutovateľnej suverenite. Pohybuje sa medzi polohou ostrej, dekoratívne vedenej linky a rafinovanejšími snahami, usilujúcimi o náladové efekty, dosahované vibrujúcou šrafovou sieťou. Čo je však najzreteľnejšie, ilustrácia sa osamostatňuje od literárnej predlohy, získava svojprávnu funkciu pri formovaní „estetiky“ knihy. Ďalší vývin Hálovej „važeckej“ ilustrácie je potom predznačený ústupom expresivity v prospech pokojnejšej, mánesovsky minucióznej línie. Akési definitívne ustálenie tohto ilustračného názoru možno evidovať v bibliofilskom vydaní vlastnej knihy Vianoce vo Važci (1934). Všetko sa začína zaokrúhľovať, zdôrazňuje sa malebnosť, útulnosť, tichá poetika výjavov z dedinského života – sformuje sa tu názor, ktorý nájde uplatnenie najmä v Hálových ilustráciách detskej literatúry. Pravda, k jeho plnohodnotnému naplneniu dôjde až v samom závere umelcovej životnej cesty. V roku 1925 zakladá Včielku, jeden z prvých slovenských detských časopisov. Spolu so Štefanom Krčmérym a Františkom Wolfom, najmä na pôde Učiteľského nakladateľstva O. Trávniček v Žiline, vytvára pôdu na vydávanie a propagáciu detskej literatúry. Nesmieme zabudnúť ani na Hálove ilustrácie pre čítanky a učebnice ľudových škôl. Počínajúc Středovou čítankou Cestička (1928), Jan Hála vyzdobil kresbami mnoho učebníc, ktoré sa prirodzenou cestou dostávali k najmladšiemu čitateľovi.
Zoznam diel autora: