14. November 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY POROVNATEĽNÝCH DIEL JANA HÁLU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 18 900 Na važeckom salaši. 1944. Olej na plátne. 46 x 64 cm. (112. jesenná aukcia výtvarných diel , 24.09.2013)
€ 17 600 Leto vo Važci. Okolo 1940 -42. Olej na plátne. 63 x 83 cm. (98. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 07.06.2011)
€ 17 426 Dievča s džbánom (Hanka Brtanová-Dlatošová). 1941. Olej na plátne. 70 x 80 cm. (74. jesenná aukcia. 2. 10. 2007)
€ 16 200 Bielenie plátna. 1950. Olej na plátne. 47 x 63 cm. (130. jesenná aukcia výtvarných diel, 11.10.2016)
€ 15 300 Važtianka s dieťaťom. 1941. Olej na plátne. 49 x 44 cm. (86. letná aukcia, 9.6.2009)
€ 15 000 Navrávačky. 1944. Olej na plátne. 45 x 37 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
Biografia: Narodil sa 19. 1. 1890 v Blatnej, zomrel 17. 5. 1959 vo Važci. 1909 súkromná maliarska školu F. Engelmüllera v Prahe, 1910 -15 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner). Od 1923 žil ako výtvarník v slobodnom povolaní v podtatranskej dedinke Važec. Okrem maliarstva sa venoval i literárnej tvorbe a ilustrácii - patrí k zakladateľom modernej slovenskej ilustračnej tvorby pre deti. Samostatne vystavoval v Prahe (1932), Košiciach (1931, 1933, 1938), Bratislave (1932), Liptovskom Mikuláši (1933). Súborné výstavy mal v Liptovskom Mikuláši (1982), Prahe (1982), Bratislave (1990). Galéria P. M. Bohúňa sprístupnila v jeho dome vo Važci pamätnú izbu a stálu inštaláciu jeho diel.
Literatúra: Lenko, J.: Jan Hála. Bratislava 1951; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 1977; Abelovský, J.: Jan Hála. Trenčín 2007
Poradové číslo: | 13 |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Konečná cena: | 9 000 € |
Rok: 1949
Proveniencia: Súkromná zbierka v Čechách. Z pozostalosti Jana Hálu.
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 25 x 26 cm
Značené: Značené vpravo dole "J.Hála 49"
Ďalšie vlastnosti: Poaukčný predaj.
Popis:
„Zvážanie z poľa“
je dokladom jednej súvislej, alternatívnej línie tvorby Jana Hálu. Vyrovnanú kvalitu si počas celého trvania umeleckých aktivít si totiž udržovala ”čistá” krajinomaľba (len občas s figurálnou stafážou). Možno preto, že figurálna kompozícia bola vždy (alebo takmer vždy) poľom výpovede „čohosi naviac“, plenér má výrazne „oddychový charakter“, je miestom kde chce Hála „iba maľovať“. Ak sa teda – najmä v neskorších – figurálkach nevyhne istej teatrálnosti, jeho krajiny si zachovávajú čaro a pôvab nezaťažený „mimoobrazovými“ ambíciami. Od už spomínaných raných, blatenských krajín sa klenie slohovo vyvážený oblúk plenérov k prácam z konca dvadsiatych a začiatku tridsiatych rokov (Zbieranie švábky. 1929; V zime na Váhu. 1931), aby sa maliarstvo svetla luminizmus nebadane premenilo v postimpresívne štylizácie krajín z krátkeho, vynúteného pobytu v Blatnej (Blatenský zámok z južnej strany. 1939; Blatenský zámok od severu. 1940), s dôrazom buď na výrazovosť rukopisnú a koloristickú (Žatva pod Tatrami.1942; Na salaši. 1944; Cez poludnie. 1945; Na pastve. 1949), alebo náladovosť a malebnosť tvarov krajiny (Vyberanie zemiakov.1943; Sadenie zemiakov. 1943; V jeseni. 1946; Chalupa v zime 1955).
Zoznam diel autora: