Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 36 000 Násilník. 1945. Olej na plátne. 44 x 84 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013) € 29 044 Mŕtvy klaun. 1944. Olejová tempera na kartóne. 52 x 87 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008) € 27 500 Cirkus. 1946. Tempera, gvaš na kartóne. 46 x 68 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011) € 19 500 Ježiš v Getsemanskej záhrade. 1945. Tempera, gvaš na kartóne. 45 x 59 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013) € 18 000 Jazdec. 1994. Olej na kartóne. 143 x 90 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011) € 17 800 Cirkus. 1946. Tempera, gvaš na kartóne. 46 x 68 cm. (84. jarná aukcia,10. 3. 2009)
Biografia: Narodil sa 22. 10. 1919 vo Svederníku pri Žiline. Zomrel 1997 v Bratislave. 1937-42 študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Kysela, Novák). 1943 sa usadil v Žiline, 1944 v rodnom Svederníku pri Žiline. 1945-49 bol členom pražského spolku Mánes. 1945 zakladajúci člen Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1948 študijná cesta do Talianska, získal cenu a čestné uznanie na medzinárodnej výstave vo Forte dei Armi. Od 1946 sa začal rovnocenne s maľbou venovať aj grafike. 1952-72 pedagogicky pôsobil na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, 1958 profesor, 1960 -64 rektor, zároveň vedúci oddelenia voľnej grafiky a ilustrácie. Samostatne vystavoval v Bratislave (1942, 1943, 1948, 1949, 1957, 1962), Žiline (1945), Budapešti (1957), Mexico City (1958), Kyjeve (1958), Varšave (1960), Káhire (1961), Západnom Berlíne (1965), Londýne (1965), Glasgowe (1965), Berlíne (1968), Prahe (1969). Najdôležitejšie výstavy súborného diela mal v Bratislave (1975, 1983, 1984, Slovenská národná galéria). 1958 sa zúčastnil na benátskom Bienále, kde dostal cenu Brightovej nadácie.
Literatúra: Matuštík, R.: Vincent Hložník. Maľba a grafika 1941-1961. Bratislava 1962; Peterajová, Ľ.: Vincent Hložník. Umenie proti fašizmu. Tvorba rokov 1939-1945. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1975; Abelovský, J., Trojanová, E.: Vincent Hložník. Súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria, Bratislava 1984.
„Na periférii“ je galerijným dielom „civilistickej“ epizódy ranej tvorby Vincenta Hložníka. V jeho umení toto smerovanie načas celkom prevážilo v krátkom období po roku 1943. Obrazová kresba sa upokojuje, prevládajúca zeleno modrá škála prechádza do tlmeného tónu zemitých farieb. Nočné lokály, kaviarne rozšíria motívy žehliarok, umývačiek, žien opustených v čakárňach a krytoch, rovnako ako námety čerpajúce z intimity rodinného života maliara. Prevládajú pastely, čo samo vedie maliara k sceľovaniu a zjednodušovaniu tvaru (V kryte, 1942; Žehliarky, 1943; Žehliarka, 1943). No to bolo len akési vyvažujúce "vydýchnutie na ťažkej ceste", chvíľkový ústup od individuálnej angažovanosti. Zopakovalo sa ešte raz v samom závere štyridsiatych rokov, keď racionalizujúca vlna jednej stránky jeho talentu vynesie na povrch dovtedy neznáme, opojenie ornamentálnou plošnosťou tvaru. Toto, v celom jeho diele výnimočné, "dekoratívne obdobie" malo tri tematické okruhy: obrazy s talianskymi motívmi vznikajúce počas umelcovho tamojšieho pobytu v roku 1948, priemyselné námety -- železničné staničky a benzínové pumpy a napokon krajiny z okolia rodného Svederníka (Činžiaky, 1948; Plynojem, 1948; Benzínová pumpa, 1949; Žižkovský viadukt, 1949; Pri Tibere, 1949; Prístav v Anziu, 1949; Z Ríma, 1949; Žriedlo, 1949; Loďky, 1949; Krajina s červenou strechou, 1949; Mesiac, 1949).