14. November 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 40 000 Kytica poľných kvetov. Okolo 1950 -55. Olej na kartóne. 72 x 51 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 30 000 Katastrofa. 1937- 42. Olej na plátne. 75 x 94 cm. (119. večerná aukcia, 11.11.2014)
€ 23 000 Kytica (In memoriam dr. Vladimír Clementis). 1965. Olej na plátne. 73 x 54 cm. (116. večerná aukcia, 08.04.2014)
€ 22 000 Ležiaci akt. Okolo 1960. Olej na plátne. 88 x 120 cm. (112. jesenná aukcia výtvarných diel, 24.09.2013)
€ 21 000 Kytica v modranskej váze. Okolo 1950 -55. Olej na kartóne. 52 x 36 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
€ 17 600 Zátišie s jablkami. 1961. Olej na plátne. 45 x 53 cm. (123. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 09.06.2015)
Biografia: Narodil sa 28. 3. 1909 v Senici-Sotinej, zomrel 4. 2. 1968 v Bratislave. Od 1926 študoval na súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1930 -31 na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Hofbauer), 1931-37 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Obrovský, Nowak). 1938-39 učiteľ na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, 1939-41 vyučoval na Oddelení kreslenia a maľovania SVŠT v Bratislave, 1942 zbavený miesta docenta a vylúčený zo Spolku slovenských výtvarných umelcov pre nonkonformné politické a názory. Na SVŠT opätovne vyučoval v období 1945-47. 1948-49 pôsobil na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave. 1933 premiérovo vystavoval na výstave Spolku slovenských umelcov v Nitre. Samostatne debutoval výstavou v pražskej sieni Elánu 1937. V tom istom roku žil krátko v Šuranoch, po maďarskej vojenskej okupácii južných častí Slovenska sa odsťahoval do Bratislavy. Od 1938 člen pražskej Umeleckej besedy. V rokoch vojny vedúca osobnosť bratislavskej avantgardy (spolupráca pri vydávaní nadrealistických zborníkov). Po 1945 spoluzakladateľ Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta, predseda prípravného výboru Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave (1948 jej prvý rektor, 1949-68 vedúci odboru figurálneho maliarstva).
Literatúra: Güntherová-Mayerová, A.: Mudroch. Kolorista slovenskej moderny. Bratislava 1944; Volavka, V.: Ján Mudroch. Výber z diela. Bratislava 1958; Peterajová, Ľ.: Ján Mudroch. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1970; Kostrová, Z.: Ján Mudroch. Bratislava 1974; Orišková, M.: Národný umelec Ján Mudroch. Súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria Bratislava 1989.
Poradové číslo: | 44 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1953
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Dielo pochádza z pozostalosti po sochárovi Alexandrovi Trizuljakovi. K dielu je priložený znalecký posudok dr. Kataríny Bajcurovej, znalecký posudok dr. Martina Šugára, ktorého súčasťou je aj reštaurátorský protokol (Mgr.art. Anna Nosáľová Zdravecká).
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 75 x 50 cm
Značené: Značené na zadnej strane vľavo hore "J. Mudroch 53"
Popis:
„Kytica“
je galerijným zátiším Jána Mudrocha. Obraz bezpochyby vznikol autorskou premaľbou na podklade „klasickej“ kytica na tmovom pozadí. Najznámejšie diela "šerosvitnej" epizódy začiatku štyridsiatych rokov: imaginárne portréty a akty (Madona s čiernou svätožiarou I--III, 1939; Ležiaci akt pred zrkadlom, 1942; Ležiaci akt s kvetmi vo vlasoch, 1942--1943), najmä však kytice a zátišia (Cudzia ruža, 1940; Zátišie s jablkami, začiatok 40. rokov; Kvety zla, 1941) prinášali pod povrchom maliarskych senzácií inotajný podtext zmaru a beznádeje. Tie isté motívy opakované maliarom v päťdesiatych rokoch už takéto „dvojité čítanie“ nedovoľujú. Vo vrcholoch (ku ktorým bezosporu patrí ponúkané dielo) však uchovávajú všetky prednosti Mudrochovej rukopisnej a koloristickej štylistiky. Akoby si maliar v neskorej (a už neveľmi sústavnej) tvorbe znova pripomínal vlastné východiská. Teda, predovšetkým príklad profesora Wiliho Novaka a ním sprostredkované bonnardovské vychutnávačstvo jemných, nekonvenčných kontrastov nadsadených farieb, ich rozličného rukopisného pojednania od splývavého rukopisu až po hnetenie vysokej farebnej pasty. Subtílnejšia analýza Mudrochových neskorých diel (najmä kytíc) však ukazuje, že citová bezprostrednosť ich farebnosti a rukopisnej výrazovosti bola vždy kontrolovaná. Mudrochovým médiom totiž aj naďalej ostáva predovšetkým svetlo (ktorému podriaďuje farbu), aby tak rozvíjal zásadný princíp maliarstva svojho učiteľa: "... (Nowak) vo svojej imaginácii rekonštruuje prírodné objekty a deje v tvaroch, v akých si ich zvykol vnímať a ako mu utkveli v pamäti. A tieto z pamäti vyvolané predstavy komponuje podľa presného kompozičného plánu, ktorý má na mysli, takže nejde o rekonštrukciu skutočnosti, ani o spomienku, ale o celkom novú skutočnosť, ako ju diktuje vôľa a prísny tvárny poriadok". (Zita Kostrová).
Zoznam diel autora: