14. November 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 12 800 Zátišie s ľudovým džbánom. 1957. Olej na plátne. 50 x 35 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel, 13.03.2012)
€ 11 000 Kytica. 1958. Olej na kartóne, 70 x 50 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
10 000 Dve ženy s batohmi. 1987. Olej, kombinácia techník na lepenke. 60 x 60 cm. (135. letná aukcia, 13.06.2017)
€ 9 800 Trio. 1986. Olej na preglejke. 62 x 74 cm. (127. jarná aukcia výtvarných diel, 15.03.2016)
€ 9 200 Ikona IV. 1991. Olej, kombinácia techník na preglejke. 61 x 46 cm. (107. večerná aukcia, 13.11.2012)
Biografia: Rudolf Krivoš sa narodil 16. 11. 1933 v Tisovci. 1951-56 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Mudroch). Najvýznamnejšie súborné výstavy mal v Bratislave (1963-64 a 1968 Mestská galéria, 1983, Výstavná sieň ZSVU, 1997 Slovenská národná galéria). 1961 účasť na Bienále mladých v Paríži a na bienále maľby v Sao Paolo. 1969 Cena Cypriána Majerníka.
Literatúra: Matuštík, R.: Moderné slovenské maliarstvo 1945-63. Bratislava 1965, Kol.: 60. roky vo výtvarnom umení. Katalóg SNG, Bratislava 1995. Kubíková, K.: Rudolf Krivoš. Katalóg SNG, Bratislava 1997;
Kriška, Fedor: Rudolf Krivoš. Obrazy. Kat. výst. Bratislava 1968; Kriška, Fedor: Rudolf Krivoš. Obrazy. Kat. výst. ZSVU. Bratislava 1983; Kubíková, Klára: Rudolf Krivoš. Kat. výst. SNG. Bratislava 1996; Mojžiš, Juraj: Galandovci 1. Trenčín 2003; Mojžiš, Juraj: Galandovci 2. Trenčín 2004; Kubíková, Klára: Rudolf Krivoš. Bratislava 2005.
Poradové číslo: | 59 |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Konečná cena: | 5 800 € |
Rok: 1983
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane autorský štítok.
Technika: Olej, kombinácia techník na sololite
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 50 cm
Značené: Značené vpravo dole "R. Krivoš 83".
Popis:
„Znamenie býka“
dobre charakterizuje novofiguratívnu estetiku tvorby Rudolfa Krivoša. Existencionálna dráma jeho obrazov sa často dotýka hraníc grotesnosti. Ba dá sa povedať, že Krivoš je (popri Jakobym a Paštékovi) protagonistom takejto maliarskej filozofie v našom umení po roku 1945. Nová figurácia sa v súvislostiach slovenského umenia začala frontálne presadzovať okolo polovice šesťdesiatych rokov. Bola azda navýraznejším produktom znovuobjavovania európskej problematiky, existencionalizmu a najmä absurdného divadla: Jarryho, Ionesca, Sartra, Camusa, Mrožeka, Havla. Málokto si však vtedy uvedomoval, že v tomto politickom prostredí poetika absurdity existencie človeka dostávala prevrátený zmysel oproti európskym vzorom. Nebola príjímaná ako nadčasová metafora osudovej podmienenosti individuálneho bytia, ale oveľa viac ako priamočiare zrkadlenie situácií každodenného života. To, čomu sa ľudia na absurdnom divadle v skutočnosti smiali, neboli vypreparované filozofujúce symboly, ale vlastne len nadsázky všednej, každému dôverne známej, socialistickej reality života pred bránami divadla. Takto sa ťaživá absurdita prenášala do oslobodzujúcej katarzie grotesky. Dnes je už nespochybniteľné, že Rudolf Krivoš vniesol do takéhoto názorového rozpoloženia našej novej figurácie svojský a originálny príspevok.
Zoznam diel autora: