22. Máj 2018, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny diel Serge CarchounA dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 36 000,- Mossourgsky - Chovanština Variant II. . Okolo 1967. Olej na plátne. 50 x 150 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 32 000,- Gondola. 1953. Olej na plátne. 100 x 65 cm. (119. večerná aukcia , 11.11.2014)
€ 16 000,- Pachelbel No 1 /Ružová kompozícia/. 1961-68. Olej na plátne. 72 x 140 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
€ 12 800,- Kompozícia. 1928. Olej na plátne. 15,5 x 49 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
Najvyššie konečné ceny diel Serge CarchounA dosiahnuté na SVETOVýCH aukciách:
€ 125 000 Kubistická kompozícia. 1922. Olej na plátne. 35,5 x 30 cm. Versailles 2013
€ 96 043 Dobré rady. 1951. Olej na plátne. 160 x 129,5 cm. Paríž 1989
€ 88 421 Krajina. 1943. Olej na plátne. 53,3 x 71 cm. Paríž 1989
€ 84 875 Kompozícia. Okolo 1922. Olej na plátne. 30,5 x 27,9 cm. New York 2009
€ 68 602 Tamburína a bendžo. 1946. Olej na plátne. 71 x 48 cm. Versailles
Biografia: Narodil sa 4. 8. 1889, Buguruslan, zomrel 24. 11. 1975, Villeneuve-Saint Georges.1912 - 1912 prišiel do Paríža a stal sa aktívnym účastníkom súdobého avantgardného diania -- od dadaizmu až po abstraktnú maľbu.1914 sa zbližuje s kubistickým hnutím a pod vplyvom prechodného pobytu v Barcelone v rokoch 1914 - 1917, kde ho zaujali zvláštnosti ornamentov na dlaždiciach, začína formovať svoj vlastný štýl. Až na barcelonské pôsobenie a neskorší kratší pobyt v Berlíne svoj osud spojil s Parížom. Tam sa stretával s významnými predstaviteľmi literárnej a výtvarnej avantgardy, napríklad s Tzarom, Picabiom, Éluardom, Légerom či Soupaultom a zúčastňoval sa aj na aktivitách skupín Cercle et Carré, neskôr Abstraction-Création. Je považovaný za predstaviteľa parížskeho krídla ruskej výtvarnej avantgardy, patrí tiež k zakladateľom svetového abstraktného výtvarného umenia, no jeho maliarske dielo sa nedá mechanicky zaradiť do zaužívaných schém výtvarných teoretikov. Ťažisko Charchounovej tvorby spočíva v zátišiach a krajinách. V nasledujúcom období sa venuje hudobným zátišiam ladeným decentne v béžových a hnedých tónoch, v ktorých dominuje gitara, banjo, kontrabas (napr. Modrý valčík, 1947). Pod vplyvom hudobných skladieb vytvára i niektoré krajiny; iný charakter majú krajiny s nádychom exotiky stvárnené v žiarivých farbách (Inšpirovaná krajina, 1939; Exotická záhrada, 1939; Japonská záhrada, 1939) či monochromaticky ladené krajiny (Zelená krajina - majetok SNG, Parížsky flirt). V 50. rokoch vytvára Charchoune pod dojmom Benátok obrazy s motívmi známych benátskych motívov (Gondola - majetok SNG). Podľa zistenia Kataríny Müllerovej … do širšieho povedomia vstúpil až roku 1960 v článku Viliama Copleyho v špeciálnom vydaní umeleckého časopisu ART news a následne v tom istom roku samostatnou výstavou v Spojených štátoch.
Literatúra: Creuze, R.: Serge Charchoune. Paris 1975.
Poradové číslo: | 91 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1948
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. Pôvodne Galerie Raymond Creuze, Paris (nálepka vzadu). Vystavované: Paris, Charchoune, Galerie Raymond Creuze, jún 1949, č. kat. 3. Publikované: Raymond Creuze, Charchoune, Paris 1975, zv. 2, č. 555; Pierre Guénégan, Serge Charchoune, catalogue raisonné, 2006, zv. 3, s.302, č. kat. 1948/015.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 65 x 92 cm
Značené: Značené vpravo dole "Charchoune"
Popis:
„Pokojné more“
je vynikajúcim dielom neskoršej tvorby Serge Charchouna. Maliar a spisovateľ pochádzal z Ruska. V otcovej vetve mal však predkov na Slovensku. K tejto kultúrnej identite sa viackrát počas života manifestačne prihlásil. Podľa Kataríny Müllerovej “… túžil spoznať Slovensko, z ktorého pochádzal jeho otec Ján: “… môj otec sa narodil na dedine a ako všetci Slováci bol lyrický a muzikálny. To som po ňom zdedil ja…”. Práve prežívanie hudby ho priviedlo k abstrakcii. Na sklonku života daroval kolekciu štyroch malieb do zbierok Slovenskej národnej galérie…”. Slovenský pôvod ovplyvnil Šaršúnovu tvorbu. Napokon od istého času svoje diela nesignoval iba po francúzsky a azbukou po rusky, ale aj slovenskou podobou svojho mena - Šaršún alebo tiež Šaršun. Pre slovenskú kultúru Charchouna-Šaršúna objavil literárny vedec a teoretik a historik výtvarného umenia Oskár Čepan. Na jeho pozvanie prišiel v roku 1968 umelec na Slovensko. Navštívil aj hroby svojich starých rodičov v turčianskej obci Ležiachov a podľa svedectva prekladateľky a rusistky Nade Čepanovej na cintoríne poznamenal: "tak tu som pri prameňoch otcovskej krvi...".
Zoznam diel autora: