22. Máj 2018, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny porovnateľných diel Jana Hálu dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 45 000 Priadka. 1938. Olej na plátne. 92 x 63 cm. (126. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 01.12.2015)
€ 45 000 Važecká priadka v zime. 1931. Olej na plátne, dublované. 74 x 92 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
€ 41 000 Dievča z Važca. 1931. Olej na plátne. 67 x 71 cm. (127. jarná aukcia výtvarných diel, 15.03.2016)
€ 40 000 Jeseň pod Tatrami. 1948. Olej na plátne. 65 x 94 cm. (127. jarná aukcia výtvarných diel, 15.03.2016)
€ 40 000 Mariška Švihrová. 1938. Olej na plátne. 40 x 32 cm. (119. večerná aukcia, 11.11.2014)
€ 38 000,- € Kosec. 1948. Olej na plátne. 46 x 64 cm. (117. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 10.06.2014)
€ 36 000,- € Dievča pri kláskovaní. 1932. Olej na plátne, 65 x 91 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
Biografia: Narodil sa 19. 1. 1890 v Blatnej, zomrel 17. 5. 1959 vo Važci. 1909 súkromná maliarska školu F. Engelmüllera v Prahe, 1910-15 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner). Od 1923 žil ako výtvarník v slobodnom povolaní v podtatranskej dedinke Važec. Okrem maliarstva sa venoval i literárnej tvorbe a ilustrácii - patrí k zakladateľom modernej slovenskej ilustračnej tvorby pre deti. Samostatne vystavoval v Prahe (1932), Košiciach (1931, 1933, 1938), Bratislave (1932), Liptovskom Mikuláši (1933). Súborné výstavy mal v Liptovskom Mikuláši (1982), Prahe (1982), Bratislave (1990). Galéria P. M. Bohúňa sprístupnila v jeho dome vo Važci pamätnú izbu a stálu inštaláciu jeho diel.
Literatúra: Lenko, J.: Jan Hála. Bratislava 1951; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 1977; Abelovský, J.: Jan Hála. Trenčín 2007
Poradové číslo: | 38 |
Odhadovaná cena: | 30 000 – 35 000 € |
Konečná cena: | 30 000 € |
Rok: 1931
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 69 x 50 cm
Značené: Značené vľavo dole "J Hála 31"
Popis:
„Matka s dieťaťom“
patrí do vrcholu tvorby Jana Hálu. Od roku 1931 retrospektívny zámer postupne odvedie Hálovu maľbu od folklorizmu aj od rôznych polôh skusovania rôznych polôh rukopisnej štylistiky. Národopisný zreteľ i jeho nadosobný, postimpresívny štýlový výklad strácajú prvoradý význam. Kroj zaznamenávaný v jemných podrobnostiach stáva sa výtvarným prostriedkom vnútornej charakteristiky, bytostným znamením človeka. Je to skôr metafora než skutočnosť, viac sen, túžba ako realita. Práve preto je tento obraz i ďalšie podobné diela taký príznačný pre Hálovu neskoršiu tvorbu rokov 1931 – 1948. Ideologizujúci (a idealizujúci) prístup uplatňuje Hála aj v ďalších námetovo príbuzných dielach (Dievča v obruse, 1937; Na slniečku. 1937; Starý Gruľka. 1937; Mariška Švihrová, 1938; Ženy s Važca. 1941; Zuzka, 1943; Žena v kacabajke, 1943; Baryšňa, 1943; Stará Kyciačka. 1943; S riečicou. 1943; Vo sviatok, 1944; Dievčatko v kvetoch. 1946; Marka Bocková. 1946; Matka, 1946 a viaceré ďalšie).
Zoznam diel autora: