22. Máj 2018, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny porovnateľných diel Júliusa Jakobyho dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 37 000,- Autoportrét s modelkou. Okolo 1965 - 67. Olej na plátne, dublované na sololite. 42 x 37 cm. (137. večerná aukcia, 14.11.2017)
€ 34 000,- Ženy v kaviarni. Okolo 1955. Olej na kartóne. 29 x 45 cm. (109. jarná aukcia výtvarných diel, 19.03.2013)
€ 29 044,68,- V meste. Okolo 1955-58. Olej na plátne. 110 x 90 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
€ 28 000,- Útek do Egypta. Okolo 1970. Olej na plátne. 30 x 40 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
Biografia: Narodil sa 28. 3. 1903 v Košiciach, zomrel 15. 4. 1985 tamže. 1922 sa zapísal na Vysokú školu ekonomickú v Budapešti. V tom istom roku prešiel na súkromnú Slobodnú výtvarnú, kresliarsku a maliarsku školu A. Podolínyiho v Budapešti. Vzápätí sa vrátil do Košíc, kde sa zamestnal ako úradník poisťovne. Od jesene 1922 navštevoval večerné kurzy kresliarskej školy E. Króna pri Východoslovenskom múzeu v Košiciach, kde 1924 s úspechom vystavoval na výročnej výstave poslucháčov. 1926-1928 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti). Štúdiá v druhom ročníku prerušil a vrátil sa do Košíc, kde žil až do konce života ako výtvarník v slobodnom povolaní.
Literatúra: Saučin, L.: Július Jakoby. Bratislava 1960; Marenčin, A.: Košický pustovník. Bratislava 1988; Abelovský, J.: Július Jakoby. Bratislava 1994; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 40 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1940
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane štetcom "Festette Jakoby Július“.
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 27 x 35 cm
Značené: Značené vľavo dole "Jakoby Gy".
Popis:
„Na trhu“
je dielom „senzuálnej“ línie ranej tvorby Júliusa Jakobyho. Kľúčovým okamihom Jakobyho maliarstva bol rok 1929. V niekoľkých významných dielach z tohoto a nasledujúcich rokov (V bare, 1929; Štrkári, 1930; Podomový brusič, 1930; Verklikár, 1930; Kubikári, 1931; Čistič stôk, 1934) prebral príklad Cézanna. Bolo to však len kompromisné prijatie princípov neiluzívnej, protokubistickej výstavby obrazovej kompozície. Nebudovalo na stavebnej funkcii farebnej škvrny, ale na "valérovaní", prejemnelom rozmývaní olejovej farby, s ktorou maliar zaobchádzal akvarelovým spôsobom. Táto zvláštna úprava Cézanna vyvrcholila v niekoľkých dielach z rokov štyridsiatych, najčastejšie s námetom rybárov a člnkárov, v obrazoch plných uvoľnenej farebnej škály a slohovo nejasnej noblesy kontrastu odstupňovaných modrých a zelených tónov, vzdialene odkazujúcich na Bonnardovu "plávajúcu škvrnu" (Zbieranie piesku, okolo 1940; Rybári, okolo 1940).
Zoznam diel autora: