22. Máj 2018, 19:00
Biografia: Narodil sa 11. novembra 1930 v Tekovských Lužanoch. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1950 – 1955, doc. Ľudovít Fulla, Ernest Zmeták, Bedrich Hoffstädter, Dezider Milly), po skončení štúdia žil v Dolnej Mičinej a v Martine, roku 1958 sa presťahoval do Bratislavy, kde žil a tvoril. Patril k mladým umelcom, ktorí proti dogmatickému uplatňovaniu socialistického realizmu razantne postavili úprimnosť a vnútornú autenticitu výpovede, umenie „pevných a prostých tvarov“. Bol zakladajúcim členom Skupiny Mikuláša Galandu (1957), na XXIII. Bienále v Benátkach (1966) získal Cenu Osvalda Liciniho.
Literatúra: Čepan, O: Na hraniciach reality a mýtu (Laluhov maliarsky vzorec). In: Slovenské pohľady, 107, 1991, č. 6, s. 102-111; Kubíková, K.: Milan Laluha. Kresby a maľby 1955 – 1997. Kat. výst. SNG. Bratislava 1997; Kol. autorov: Laluha. Bratislava 1997; Mojžiš, J.: Galandovci 1. Trenčín 2003; Mojžiš, J.: Galandovci 2. Trenčín 2004.
Poradové číslo: | 55 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1965
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane „M. Laluha". K dielu je priložené dobrozdanie Juraja Mojžiša, monografistu tvorby členov Skupiny Mikuláša Galandu (zo dňa 19. 3. 2018)
Technika: Olejová tempera na papieri, dublované na sololite
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 57 x 43 cm
Značené: Značené vpravo dole "M. Laluha".
Ďalšie vlastnosti: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL MILANA LALUHU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY: € 64 000 Traja chlapi. 1967. Olej na plátne. 70,5 x 100 cm. (116. večerná aukcia, 08.04.2014) € 35 000 Odchádzajúca žena. 1968. Olej na dreve. 265 x 152 cm. (119. večerná aukcia, 11.11.2014) € 31 000 Ženy z Mičinej. Okolo 1965. Olej na plátne. 79 x 50 cm. (90. jarná aukcia, 9. 3. 2010) € 28 000 Žena s batohom. 1965. Olej na plátne. 66 x 58 cm. (107. večerná aukcia, 13.11.2012)
Popis:
„Démonický strom“
je raným dielom Milana Laluhu. Podľa Oskára Čepana: “… nie je maliar folklórnych námetov. Analógiu k jeho postojom núka sprostredkujúce médium ľudovej hudby. Rovnica vzťahov je jednoduchá. Táto hudba sa má k svojmu životnému zdroju – k dedine tak, ako sa má k obom Laluhov obraz. Maľuje síce dedinu a jej ľudí, ale súčasne, či predovšetkým – maľuje ich vizuálne ekvivalenty, transponované cez prarytmy a praakordy ľudového hudobného výrazu. Maliar od začiatku uvedomelej tvorby úporne hľadá svoju výtvarnú formulu, svoj “zaklínací princíp”, štatút či vzor. Hľadá ju v schéme, ktorá by bola schopná obsiahnuť viac, ako ponúka sám zobrazený motív či námet. “... keď začínam maľovať…”, povedal v jednom rozhovore, “… zbehne sa mi to až do akéhosi vzorca.”. Domnieva sa, že do úvahy môže prísť len akýsi “… sochársky pôdorys existovania tvarov v priestore…”.
Zoznam diel autora: