22. Máj 2018, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny diel Bengta Lindstroma disiahnuté na svetových aukciách:
€ 51,000, - Nordic Vigil. 1980. Olej na plátne. 89 x 116 cm. Versailles 2006
€ 50,000, - Bez názvu. Olej na plátne. 250 x 300 cm. Paríž 2015
€ 50,000, - Kráľ srdca. 1964. Olej na plátne. 161 cm x 96 cm. Paríž 2011
€ 46,500, - Posvätné zviera. 1989. Olej na plátne. 190 x 200 cm. Paríž 2008
€ 45,000, - Panika. 1973. Olej na plátne. 165 x 130 cm. Paríž 2007
Literatúra: Kundera, L.: Informel a Skupina COBRA. 1998
Poradové číslo: | 94 |
Odhadovaná cena: | 1 500 – 2 500 € |
Konečná cena: | 1 500 € |
Rok: 1952
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej, pieskovanie na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 21 x 36 cm
Značené: Značené vpravo dole "Bengt Lindrström 1952"
Popis:
„BEZ NÁZVU“
je komorné dielo Bengta Karla Erika Lindströma. Jedného z najznámejších švédskych súčasných umelcov s veľmi ľahko rozpoznateľným rukopisom. Jeho diela sú známe svojou farebnosťou a expresívnymi figúrami. Lindström sa v roku 1944 presťahoval do Štokholmu aby sa umelecky vzdelával v umeleckej škole maliara Isaaca Grünewalda. V Kodani študoval výtvarné umenie pod vedením Aksela Jörgensena. Tri roky na to sa presťahoval do Paríža kde sa učil od francúzskych maliarov Andrého Lhotea v rokoch 1947-1948 a Fernanda Légera v 1947. Vo Francúzsku zotrval počas celej svojej umeleckej kariéry a jeho tvorba je výrazne inšpirovaná avantgardnou umeleckou skupinou COBRA, ktorá bola činná v rokoch 1948–1951. Názov skupiny vymyslel Dotremont a vychádza so začiatočných písmen hlavných miest krajiny odkiaľ autori pochádzali (Kodaň, Brusel a Amsterdam). 1948 sa zoznamuje s tvorbou Chagalla a prvými „pápežmi“ Francisa Bacona. V tomto období pracuje na svojích prvých litogafiách. Prvú samostatnú výstavu mal v Štokholme v roku 1954. Lindström tiež participoval na mnohých kolektívnych výstavách vo Francúzsku i zahraničí a mal veľký vplyv na jeho priateľov Bogarta, Marfinga, Maryana, Pougeta a neskôr aj Asgera Jorna. Jeho štýl sa začína definitívne vyhraňovať v päťdesiatych rokoch 20.storočia. Postup maľby je podobne spontánny ako používali abstraktní expresionisti. Plátno je položené na zemi a Lindström naň nanáša vedrá čistej farby, do farebných plôch, ktorú následne formuje takmer ako sochu. 1962 sa maliar zúčastnil na výstave nového umeleckého prúdu, ktorý sa formoval v 60. rokoch 20. storočia, nazývaný „nová figurácia“ v Paríži. V nasledujúcich rokoch sa Lindström venoval tvorbe akejsi portrétnej galérie a spodoboval významných spisovateľov a filozofov, medzi ktorých patrili napr. Oscar Wilde, Gide, Claude Levi-Strauss a ďalší. Jeho krajinárska poloha tvorby inšpiračne vychádza so spomienok na drsné podmienky jeho rodnej krajiny – Švédska a mytologické výjavy inšpirované Škandináviou. Lindströmov umelecký prejav sa nachádza na pomedzí abstraktného a konkrétneho, súvisí s informelom a možno ho charakterizovať ako druh expresionizmu. Medzi jeho najznámejšie diela patria exteriérové nástenné maľby a farebné sochy a objekty. Jeho obrovská socha v tvare Y sa vyníma na letisku Midlanda, severne od mesta Sundsvall vo Švédsku. Od 1947 autor žil a tvoril medzi Švédskom a Francúzskom. 2008 zomrel vo Švédsku.
Zoznam diel autora: