22. Máj 2018, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny diel nasledovníkov Domenica Ghirlandaia dosiahnuté na svetových aukciách:
€ 90,000, - Madona s dieťaťom. Olej na paneli. 37 x 25 cm. Miláno 2012
€ 82,495, - Dvaja adorujúci anjeli. Freska. 86,7 x 49,2 cm. Londýn 2004
€ 57,242, - Madona s dieťaťom, sv. Jánom Krstiteľom a anjelmi. Olej, tempera. Tondo 82,5 cm. New York 1997
€ 50,233, - Dvaja adorujúci anjeli. Freska/ plátno. 86,7 x 49,2 cm. Londýn 2009
Literatúra: Kol. autorov: Painting and illumination in Early Renaissancee Florence, MetPublications, 1994; Preiss, P.: Italští umělci v Praze, Praha Panorama 1986; Antal, F.: Florentské malířství a jeho společenské pozadí, SNKLHU, Praha 1954
Poradové číslo: | 30 |
Odhadovaná cena: | 20 000 - 30 000 € |
Konečná cena: | 20 000 € |
Rok: Okolo 1480
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. K dielo je priložené znalecké dobrozdanie dr. Zuzany Konopáskovej.
Technika: Tempera na dreve
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 47 x 31 cm
Značené: Neznačené
Popis:
„Klaňanie troch kráľov“
je dielom neznámeho florentského umelca z druhej poloviny 15. storočia. Mimoriadne zberateľsky vzácne dielo: kompozičné riešenie, výstavba priestorového rozvrhnutia celej scény radí túto prácu do okruhu umelcov, ktorí tvorili okolo velikána tohto obdobia Domenica Ghirladaia (1449 Florencia – 1494 Florencia). No nie je to len tento umelec, ktorý svojou tvorbou ovplynil autora predkladaného „Klaňania“. Ghirlandaio, vyučený aj ako zlatník, kládol veľký dôraz na kresbovosť a detail v maliarskej technike. Toto svoje úsilie zužitkoval i na veľkých feskách v Sixtínskej kaplnke. Rovnaký vplyv na drobnopisné a výrazne graciózne zobrazenie postáv a detailov mohlo autorovi nášho obrazu sprostredkovať i poznanie prác Sandra Botticelliho (1445 - 1510). Pre spôsob, akým sú maľované tváre, vlasy a detaily odevov je poznanie týchto dvoch maliarov viac než isté. Vzhľadom na subtílnosť práce, ako aj pomerne rozsiahle poškodenia a lokálne premaľby, bude nateraz ťažké bez chemických analýz bližšie určiť autora tejto drobnej tabuľovej maľby. Každopádne treba spomenúť ešte jedného z maliarov florentskej renesancie 15. storočia, ktorý mohol mať priamy vplyv na autora našej kompozície. V hľadaní priestorového členenia obrazovej plochy, v rozvinutí priestoru smerom do hĺbky pomocou serpentín ciest, po ktorých sa krajinou približuje sprievod troch kráľov možno nájsť veľmi blízku paralelu k freskám Sprievodu a Klaňania troch kráľov Benozza Gozzoliho (okolo 1421 - 1497) a to pri výzdobe kaplnky Medicejovcov Riccardovcov vo Florencii z roku 1459. Postroje koní, bohatosť oblečenia dvoranov, detaily vegetácie, to všetko sa, hoci v zredukovanej podobe, objavuje i na našom obraze. Obraz možno datovať do poslednej tretiny 15. storočia. Dominantným pre celý výjav je predný plán, na ktorom sa odohráva pri subtílnej drevenej stavbe celý výjav klaňania. Mária s Jozefom sú, na rozdiel od ostatných postáv, namaľovaní v klasických, antikizujúcich odevoch, a to spoločne s postavou adorujúceho kráľa. Ich tváre sú štylizované a oprostené od akéhokoľvek individualizmu, tak ako to vyžadovalo súdobé maliarstvo. Obraz by si zaslúžil chemicko-technologický prieskum, ktorý by napomohol na jednej strane spresniť datovanie, na strane druhej potvrdiť autorstvo niektorého z florentských maliarov (Zuzana Konopásková).
Zoznam diel autora: