22. Máj 2018, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny diel Eugena Szepesi-Kuszku dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 3 651,33,- Pohľad na Tatry. Okolo 1910. Olej na plátne. 100 x 150 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
€ 3 000,- Tatranské končiare. Okolo 1910. Olej na plátne. 100 x 150 cm. (109. jarná aukcia výtvarných diel, 19.03.2013)
€ 2 700,- Pri rieke Poprad. Okolo 1910. Olej na plátne. 64 x 110 cm. (129. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 14.06.2016)
€ 2 500,- Svitanie. Okolo 1910. Olej na plátne. 81 x 97 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 2 058,02,- Pri rieke Poprad. Okolo 1910. Olej na plátne. 69 x 75 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
€ 2 000,- Zasnežené karpatské končiare. 1901. Olej na plátne. 100 x 150 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
Biografia: Narodil sa 7. 12. 1885 v Spišskej Novej Vsi, zomrel 1936. Po absolvovaní strednej školy študoval na Umelecko-priemyslovej škole v Budapešti (prof. J. Benczúr, K. Lotz). Venoval sa hlavne krajinárstvu, pod Mednyánszkeho vplyvom spracúval najmä tatranské resp. spišské motívy. Od 1908 sa pravidelne zúčastňoval výstav v Budapešti a ďalších uhorských mestách.
Literatúra: Váross, M.: Z novších výtvarných dejín Slovenska. Bratislava 1962, s.130, 139; Výtvarný život na Slovensku začiatkom 20. storočia. Bratislava 1970, str. 80; Vízdalová-Haščáková, G.: Profily. Košice 1982, nestr.
Poradové číslo: | 20 |
Odhadovaná cena: | 2 500 – 3 500 € |
Konečná cena: | 2 500 € |
Rok: Okolo 1910
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 77 x 130 cm
Značené: Značené vpravo dole "Szepesi Kuszka Jenő"
Popis:
„Pri rieke Poprad“
je veľkoformátové dielo J. Szepesiho-Kuszku. Roku 1898 sa zoznámil s Ladislavom Mednyánszkym, spolupracoval s ním a chodil s ním takmer osemnásť rokov. Okrem nesporného vplyvu Mednyánszkeho na jeho tvorbu, bol dedičom výtvarných názorov, ktoré sa v závere 19. storočia ustálili v stredoeurópskom priestore do podoby umierneného impresionizmu. Skôr však luminizmu (maliarstva svetla, „stimmung“ impresionizmu...) . V poslednej tretine minulého storočia došlo i k dôležitým presunom v inštitucionálnej základni výtvarného umenia, najmä v umeleckom školstve. Uzavrela sa dlhodobá umelecká nadvláda Viedne, príťažlivejšími sa stali Budapešť, Praha, ale najmä v tom čase najmodernejší Mníchov, nielen kvôli výtvarnej akadémii, ale najmä súkromnými školami maďarského maliara Simona Hollósyho a Slovinca Antona Ažbeho. Tieto školy totiž neboli iba "predsieňami akadémií". Na rozhraní storočí sa stali ohniskami preberania nových myšlienok, novej filozofie života i umenia. A tá sa prejavovala najmä vzývaním intuitívneho, tolstojovsky úprimného žánrového realizmu v duchu Milleta, Courbeta, Bastiena-Lepagea a ďalších. Naturalistické ambície však súbežne zjemňovala módna bergsonovská filozofia iracionalizmu, subjektívneho vcítenia sa, dekadentného psychologizovania, duchovného prehĺbenia obrazu krajiny i života vidieckeho človeka.
Zoznam diel autora: