Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny porovnateľných diel Ľudovíta Fullu dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 73 000 Pod Tatrami.(Senníky pod Kriváňom). 1949. Olej na plátne. 24,5 x 33,5 cm. (139. jarná aukcia výtvarných diel , 06.03.2018)
€ 56 429 Kytica cyklámenov. Okolo 1930-40. Olej na plátne. 55,5 x 40 cm. (81. jesenná aukcia, 7.10. 2008)
€ 48 000 Perníková Madona s anjelmi. 1967. Akvarel, tuš na papieri. 109 x 69 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
€ 33 193 Madona s anjelmi. 1949. Tapiséria-útkový rips. 218 x 138,5 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
€ 33 193 Líšky v sade. 1967. Olej na plátne. 54 x 70 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
Biografia: Narodil sa 27. 2. 1902 v Ružomberku, zomrel 21. 4. 1980 v Bratislave. 1921-22 študoval na súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1922-27 na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Hofbauer, Kysela). 1927 učiteľ na meštianskej škole v Senici, 1928-29 profesor gymnázia v Malackách, 1929-39 profesor na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, 1939-42 na Slovenskej pedagogickej škole v Bratislave. 1942 odchod do dôchodku, 1943 sa odsťahoval do Martina. 1949-52 vedúci oddelenia monumentálno-dekoratívneho maliarstva na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1952-56 výtvarník v slobodnom povolaní v Bratislave, 1956-62 v Žiline, od 1962 žil a tvoril v Ružomberku. 1921 vydal krúžok Komenský jeho kresby ako súbor pohľadníc. 1930-32 štyri čísla Súkromných listov Fullu a Galandu. 1930-1940 avantgardné scénografie pre Slovenské národné divadlo v Bratislave. 1936 odmenený bronzovou medailou za scénografické návrhy na Trienále užitých umení v Miláne, 1937 Grand Prix za Obraz Pieseň a práca na svetovej výstave v Paríži. 1958 si zriadil v Žiline svoju osobnú galériu. 1966 a 1977 daroval štátu rozsiahle konvolúty svojich diel ako protihodnotu za postavenie a prevádzkovanie Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku (verejnosti sprístupnená 1969). Okrem maliarstva, grafiky, kresby, scénografie sa zásadným spôsobom venoval i knižnej ilustrácii. 1983 vyšla jeho spomienková kniha Okamihy a vyznania. Samostatne vystavoval v Bratislave (1929 - väčšia kolekcia diel na 17. výstave Spolku slovenských umelcov, 1930-31 s Galandom, 1960, 1962, 1972), Košiciach (1930-31 s Galandom), Prahe (1932 s Galandom, 1936, 1972, 1977), Žiline (1960), Varšave (1965). Najvýznamnejšie súborné výstavy mal v Bratislave (1966, 1982, Slovenská národná galéria) a Prahe (1966, Národní galerie).
Literatúra: Wagner, V.: Ľudo Fulla. Praha-Prešo1935; Cincík, J.: Grafika Ľuda Fullu. Martin 1944; Váross, M.: Ľudo Fulla. Bratislava 1955; Hlaváček, Z.: Ľudovít Fulla. Praha 1962; Matuštík, : Ľudovít Fulla. Bratislava 1966; Peterajová, Ľ.: Ľudovít Fulla. Bratislava 1977; Srnenská, D.: Dvanásť grafík Ľudovíta Fullu. Bratislava 1979; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999; Bajcurová, K.: Ľudovít Fulla. Bratislava 2009.
Poradové číslo: | 34 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1926 - 27
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. K dielu je priložený posudok dr. Kataríny Bajcurovej. Publikované a katalogizované in: Bajcurová, K.: Fulla. Bratislava 2001, s. 342, č. kat. 13. Podľa posudku dielo „.. analogicky pripomína Fullove rané maliarske práce (Pastierik. 1924; Námesačná. 1927; Dedinské dievča medzi kvetmi. 1928). Motivicky môže súvisieť aj s raným grafickým listom Gazdovká idyla (1926)...“. Expertka tiež konštatovala, že „... forma značenia monogramom LF je spoločná a typická pre Fullove rané diela – takto, v pravouhlej ako aj naklonenej osnove prelínajúcich sa písmen, označoval diela od konca 20. do začiatku 30. rokov 20. storočia...“.
Technika: Olej na plátne, dublované na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 50 x 59 cm
Značené: Značené vľavo dole monogramom "LF".
Popis:
„Krajina s domom“
je zberateľsky vzácne dielo ranej tvorby Ľudovíta Fullu. V začiatkoch sa u neho zo všetkého najviac ohlasoval príklad sociálneho umenia, predovšetkým Masereela (linoleorezy k Olejkárovi J. M. Hurbana, 1925) a takmer zároveň zvláštne pochopenie cézanizmu -- všetko však najmä v grafike. Vývinový sled Fullovho maliarstva sa odvíjal až od prvej dochovanej maloformátovej olejomaľby Pastierik (1924). Skromný obrázok pochádzajúci ešte z jeho študentských čias je v mnohom napovedajúci. I keď Fullovi bezpochyby šlo len o nenáročne "nahodenú" spomienku na detské hry v okolí Ružomberka, možno už z tejto začiatočníckej práce vyčítať niektoré budúce danosti jeho talentu. Námet, pre našu modernu tradičný, podal bez akéhokoľvek pátosu a sentimentu. Snaha o precíznosť kompozície, bezpečnú súhru tvrdo zalamovaných tvarov, celkom prevážila nad žánrovosťou. Ak je Pastierik prvým znamením akceptácie Cézanna, tak potom ďalšie dve dôležité rané diela poukazujú na diferencovanejšie východiská maliara: Námesačná (1927) k Chagallovi a Červené kravy (1927) k nadsadeniu nelokálnej farebnosti v duchu fauvizmu. Možno teda tvrdiť, že už v týchto skorých dielach sformuloval Fulla tri základné princípy sebe vlastného spôsobu maliarskeho vyjadrenia: abstrahovanie do geometrického základu tvarov, fantazijnú, od všednej reality oslobodenú skladbu vecných prvkov obrazu a kult farby, napĺňajúcej rovnako asociatívnu, symbolickú i citovú funkciu.
Zoznam diel autora: