Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny diel Jana Hálu dosiahnuté na aukciách SOGY: € 108 000,- € Deti. 1946-47. Olej na plátne. 96,5 x 119 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 04.12.2012) € 102 000,- € Uspávanka v poli. 1935. Olej na plátne. 97 x 113,5 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011) € 85 000,- € Priadky. 1929. Olej na plátne. 80 x 100 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013) € 81 000,- € V žatve. 1947. Olej na plátne. 65 x 95 cm. (126. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 01.12.2015)
Biografia: Narodil sa 19. 1. 1890 v Blatnej, zomrel 17. 5. 1959 vo Važci. 1909 súkromná maliarska školu F. Engelmüllera v Prahe, 1910 -15 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner). Od 1923 žil ako výtvarník v slobodnom povolaní v podtatranskej dedinke Važec. Okrem maliarstva sa venoval i literárnej tvorbe a ilustrácii - patrí k zakladateľom modernej slovenskej ilustračnej tvorby pre deti. Samostatne vystavoval v Prahe (1932), Košiciach (1931, 1933, 1938), Bratislave (1932), Liptovskom Mikuláši (1933). Súborné výstavy mal v Liptovskom Mikuláši (1982), Prahe (1982), Bratislave (1990). Galéria P. M. Bohúňa sprístupnila v jeho dome vo Važci pamätnú izbu a stálu inštaláciu jeho diel.
Literatúra: Lenko, J.: Jan Hála. Bratislava 1951; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 1977; Abelovský, J.: Jan Hála. Trenčín 2007
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 98 x 111 cm
Značené: Značené vľavo dole "J.Hála 24"
Popis:
„Uspávanka na poli“ je reprezentačným dielom ranej, „važeckej“ tvorby Jana Hálu. Presnejšie: jednej jej línie zdôrazňujúcej dekoratívny účin koloristickej arabesky, pôsobenie veľkej, farebne nelomenej plochy spolu s redukciou palety na teplé tóny. Predkladané dielo, spoločne s inou známou olejomaľbou Trepačky ľanu (1925) sú prvými výraznejšími prácami takéhoto dekoratívneho charakteru. Sú namaľované pokojným splývavým rukopisom. Prevažujú valéry červenej. Celok komponovaný v zlatom reze akcentuje symetrickosť, pokojnú, harmonickú obrazovú náladu. To je postup, ktorý o čosi neskôr Hála využije na radikálnu premenu statického výrazu dovtedajších riešení. Predbežne však vychutnáva práve túto stránku, precizuje dekoratívne pôsobenie všetkými dostupnými výrazovými prostredkami. Originálne je aj využitie ikonografických ponúk sujetu. Uspávanka v poli a Trepačky ľanu predpovedajú vývin smerom k pohybu, dynamike. Kým napríklad ešte v Dreveniciach (1929) zotrváva na zdôrazňovaní ornamentálnych predností važtianskej architektúry alebo v Priadkach (1929) nadsadzuje koloristický účin arabesky kroja, neskôr sa Hálovo úsilie presúva od dekorativity v jej statickosti k jej „rozihraniu“, orchestrácii jej rytmizačných možností.