13. November 2018, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL STREDOVEKÉHO SOCHÁRSTVA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 25 000,- Majster Pavol z Levoče (? - pred 1542): Madona s dieťaťom na polmesiaci. Okolo 1508 - 15. Drevo, polychrómia. Výška 115 cm. Neznačené. (119. večerná aukcia , 11.11.2014)
€ 18 500,- Neznámy spišský sochár: Svätá Barbora. Po 1400. Drevo, polychrómia. Výška 66 cm. (125. večerná aukcia, 10.11.2015)
€ 13 600,- Svätica (sv. Barbora?). Okolo 1400 -20. Lipové drevo, polychrómia (sekundárna). Výška 78 cm. (68. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 5 200,- Sv. Barbora. Okolo 1500. Lipové drevo, polychrómia. Výška 76, 5 cm. (87. jesenná aukcia, 6. 10. 2009)
Literatúra: Gerát, Ivan: Stredoveké obrazové témy na Slovensku, osoby a príbehy. Veda, Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, Bratislava 2001;Voragine, Jakub de: Legenda Aurea, Vyšehrad, Praha 1998; Glatz, Anton C.: Gotické umenie v zbierkach SNG, Bratislava 1983
Poradové číslo: | 21 |
Odhadovaná cena: | 12 000 - 13 000 € |
Konečná cena: | 12 000 € |
Rok: Okolo 1510
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Drevo, zvyšky polychrómie
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: Výška 86 cm
Značené: Neznačené
Popis:
„Svätá Anna samotretia – Metercia“
predstavuje v stredoeurópskej oblasti obľúbený mystický námet sv. Anny so svojou rodinou. Sochu môžno na základe formálnych prvkov (rezba, drapéria, typológia tvárí, postoj a gestá) zaradiť do neskorogotickej produkcie konca 15. a začiatku 16. storočia stredoeurópskej proveniencie. Na základe komparácie možno vysloviť hypotézu, že bola socha vytvorená v prostredí stredoslovenských banských miest. Rezbárske dielne tohto prostredia boli ovplyvnené rakúskou rezbárskou školou. Anna je zobrazená ako stará žena s ostrými črtami, vystupujúcimi lícnymi kosťami a pohľadom upretým dole, ponad Máriu, ktorú drží vo svojej ľavej ruke. Panna Mária je mladé dievča, ktoré si pridŕža ľavú ruku na bruchu, poukazujúc na svoje materstvo. Vo svojej pravej ruke drží sv. Anna malého Ježiša, Spasiteľa so žehnajúcim gestom a jablkom v druhej ruke.Socha je zo zadnej strany korýtkovo vydlabaná, určená len na pohľad spredu. Bola pravdepodobne súčasťou oltárneho celku. Voľným okom sú viditeľné sekundárne vrstvy na pomerne kompaktnej polychrómii, pod ktorou sa môžu nachádzať aj zvyšky stredovekej farebnej vrstvy. Socha predstavuje dobrý príklad neskorogotického výtvarného prejavu a aj keď nie je majstrovským dielom, možno ju považovať za dielo zručného a školeného rezbára. Kult sv. Anny, matky Panny Márie sa rozširoval od 14. storočia. Tento rozmach súvisel s narastaním viery v nepoškvrnené počatie Panny Márie v tele matky. Preto sa Anna stala jednou z najuctievanejších svätíc neskorého stredoveku až po 16. storočie. O rodičoch Panny Márie, Anne a Joachimovi a zázraku, ktorý predchádzal narodeniu Márie, rozpráva príbeh z Legendy aurey, Od 14. storočia narastá viera v Annin zázračný podiel na počatí Ježiša Krista. Zaužívaným ikonografickým typom sa následne vo výtvarnom umení stáva zobrazovanie sv. Anny Samotretej – Mettercie. Na obrazoch, či sochárskych dielach sa v tomto type zobrazuje Anna spolu so svojou dcérou Máriou a vnukom Ježiškom. Ide o zvláštny typ Mettercie, o zvláštny nadpozemský výjav, ktorý neberie na zreteľ logiku plynutia času. Chronologickú postupnosť niekedy do istej miery rešpektuje mierka postáv, ako dospelá vyzerá iba Anna, Mária ako väčšie dievča a Ježiško ako celkom malé nahé bábätko. Takto je téma predstavená i na predkladanej soche.V neskorom stredoveku bola sv. Anna patrónkou baníkov. (Zuzana Konopásková).
Zoznam diel autora: