Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny diel Milana Paštéku dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 44 000 Čakáreň. 1980. Olej na plátne. 135 x 120 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 42 000 Sediaca (Na červenej stoličke). Okolo 1973-74. Olej na plátne. 71 x 91 cm. (108. zimná aukcia, 04.12.2012)
€ 38 000 V izbe. 1975. Olej na plátne. 122 x 134 cm. (91. aukcia súčasného umenia, 18. 5. 2010)
€ 30 000 Torzo. 1990. Olej, kombinácia techník na hrubom kartóne. 120 x 100 cm. (116. večerná aukcia, 08.04.2014)
€ 24 000 Zátišie. 1974. Olej na plátne. 50 x 70 cm. (107. večerná aukcia, 13.11.2012)
Biografia: Narodil sa 20. 5. 1931 v Trenčíne. Zomrel 23. 9. 1998. 1950 -1956 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Čemický, Matejka, Fulla, Želibský). 1957 zakladajúci a profilujúci člen tvorivej Skupiny Mikuláša Galandu. 1966 Cena Cypriána Majerníka. 1958 jeho prvá súborná výstava zatvorená, výstavnú prieméru mal až roku 1965 v Galérii mesta Bratislavy. Zúčastnil sa na medzinárodných prehliadkach československého umenia v Paríži, Sao Paolo, Benátkach, Mníchove, Osake, Seville a New Yorku. 1999 bol ocenený in memorian cenou Martina Benku a Výročnou cenou Združenia A-R Christmas. Samostatne vystavoval v Bratislave (1966, 1987, 1990 -95, 1998-2004), Budapešti (2000), Essene (1991). Jeho diela sú reprezentatívnym spôsobom zastúpené v SNG i vo významných zbierkach v zahraničí.
Literatúra: Matuštík, R. : Moderné slovenské maliarstvo. Bratislava 1965; Mojžišová, I.: Milan Paštéka. ARS 1970, 1-2; Hrabušický, A.: 60. roky. Výtvarný život, 1994, č. 2-3; Kol. Autorov: Milan Paštéka. Levice 2001.
Poradové číslo: | 46 |
Odhadovaná cena: | 20 000 - 22 000 € |
Konečná cena: | 21 000 € |
Rok: 1982
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 65 x 90 cm
Značené: Značené vľavo hore "Paštéka 82"
Popis:
„Biely kôň“
je sujetom výnimočné dielo Milana Paštéku. Intelektuálska kultivovanosť, chladný odstup od témy, rozjatrená výrazová a významová protirečivosť - všetky tieto príznaky Paštékavej maliarskej metódy by sa dali odmocniť do jedinej intencie, ktorá určuje maliarove úsilia: "vôli po estetizácii". Čo však spôsobilo Paštékavo zámerné ziluzívňovanie bezvýchodnej osamelosti, bolestnej absurdity jestvovania človeka? Pomohlo mu nájsť riešenie rozporuplnosti maliarskych prostriedkov a zámerov, viedlo ho k popretiu subjektívnej svojvôle a náhodnosti v prospech kryštalicky čistej, svojím spôsobom krásnej, esteticky vygradovanej existenciálnej metafory. Absurdita ľudského údelu v krutom, odcudzenom svete je tak odkázaná do nepojmovej sféry umeleckého tajomstva. Pritom premena inšpirácie vo svojprávny umelecký tvar sa v Paštékavej zrelej maľbe odohrala na pôde originálneho prehodnotenia grotesky, grotesna - základnej to významovej platformy našej, slovenskej (ale například aj českej) novej figurácie. To, čo sa však z Paštékavej maľby oproti východzím vzorom celkom vytratilo, je moralizátorský aspekt.
Zoznam diel autora: