13. November 2018, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny diel Milana Paštéku dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 44 000 Čakáreň. 1980. Olej na plátne. 135 x 120 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 42 000 Sediaca (Na červenej stoličke). Okolo 1973-74. Olej na plátne. 71 x 91 cm. (108. zimná aukcia, 04.12.2012)
€ 38 000 V izbe. 1975. Olej na plátne. 122 x 134 cm. (91. aukcia súčasného umenia, 18. 5. 2010)
€ 30 000 Torzo. 1990. Olej, kombinácia techník na hrubom kartóne. 120 x 100 cm. (116. večerná aukcia, 08.04.2014)
€ 24 000 Zátišie. 1974. Olej na plátne. 50 x 70 cm. (107. večerná aukcia, 13.11.2012)
Biografia: Narodil sa 20. 5. 1931 v Trenčíne. Zomrel 23. 9. 1998. 1950 -1956 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Čemický, Matejka, Fulla, Želibský). 1957 zakladajúci a profilujúci člen tvorivej Skupiny Mikuláša Galandu. 1966 Cena Cypriána Majerníka. 1958 jeho prvá súborná výstava zatvorená, výstavnú prieméru mal až roku 1965 v Galérii mesta Bratislavy. Zúčastnil sa na medzinárodných prehliadkach československého umenia v Paríži, Sao Paolo, Benátkach, Mníchove, Osake, Seville a New Yorku. 1999 bol ocenený in memorian cenou Martina Benku a Výročnou cenou Združenia A-R Christmas. Samostatne vystavoval v Bratislave (1966, 1987, 1990 -95, 1998-2004), Budapešti (2000), Essene (1991). Jeho diela sú reprezentatívnym spôsobom zastúpené v SNG i vo významných zbierkach v zahraničí.
Literatúra: Matuštík, R. : Moderné slovenské maliarstvo. Bratislava 1965; Mojžišová, I.: Milan Paštéka. ARS 1970, 1-2; Hrabušický, A.: 60. roky. Výtvarný život, 1994, č. 2-3; Kol. Autorov: Milan Paštéka. Levice 2001.
Poradové číslo: | 61 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1985
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 69 x 50 cm
Značené: Značené vpravo dole "Paštéka 85"
Popis:
„Prometeus“
je vynikajúce, metafyzické dielo Milana Paštéku. Existencionálna dráma vrcholných diel Milana Paštéku sa často dotýka hraníc grotesnosti. Ba dá sa povedať, že Paštéka je (popri Júliusovi Jakobymu a Rudolfovi Krivošovi) protagonistom takejto maliarskej filozofie v našom umní po roku 1945. Nová figurácia sa v súvislostiach slovenského umenia začala frontálne presadzovať okolo polovice šesťdesiatych rokov. Bola azda navýraznejším produktom znovuobjavovania európskej problematiky, existencionalizmu a najmä absurdného divadla: Jarryho, Ionesca, Sartra, Camusa, Mrožeka, Havla. Málokto si však vtedy uvedomoval, že v tomto politickom prostredí poetika absurdity existencie človeka dostávala prevrátený zmysel oproti európskym vzorom. Nebola príjímaná ako nadčasová metafora osudovej podmienenosti individuálneho bytia, ale oveľa viac ako priamočiare zrkadlenie situácií každodenného života.
Zoznam diel autora: