13. November 2018, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny diel Gejzu Schillera dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 32 000 Na dedinskom dvore. 1925. Olej na plátne. 75,5 x 95,5 cm. (140. večerná aukcia, 22.05.2018)
€ 24 065 V divadle. 1925. Olej na plátne. 84,5 x 71 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
Biografia: Narodil okolo roku 1895, zomrel okolo roku 1927 v Nagybányi. Maliartsvo študoval pravdepodobne v Budapešti a potom v Berlíne, kde emigroval po porážke Maďarskej republiky rád. Keď Foltýn odchádzal roku 1923 z Košíc do Paríža, plánoval ísť s ním. Zabránila mu v tom zdĺhavá pľúcna choroba. 1922 vystavoval v Užhorode, 1923 vo Východoslovenskom múzeu v Košiciach (spoločne s Foltýnom). 1924 odchádza do Sedmohradska, kde sa venoval už viac-menej len publikačnej činnosti. Známa je najmä jeho spolupráca s avantgardným časopisom Periszkop (vychádzal roku 1925 v Arade a Oradei).
Literatúra: Štraus, T.: Anton Jasuusch a zrod východoslovenskej avantgardy dvadsiatych rokov. Bratislava 1966, s. 30, 31, 36; Szabó, J.: Avant – garde Visitors in Central Europe 1913 - 1931. ARS. Ústav dejín umenia SAV, Bratislava.
Poradové číslo: | 32 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1920
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 30 x 43 cm
Značené: Značené vpravo dole " ... 1920 Schiller"
Popis:
„HLAVA MUŽA“
je zberateľsky zaujímavým dielom Gejzu Schillera, profilového príslušníka košickej moderny. Atraktivitu ponuky zvyšuje aj fakt, že diela tohto významného autora sú na domácom i európskom trhu fakticky nedostupné. Foltýnov nerozlučný druh prišiel do Košíc o čosi skôr ako on, už v roku 1920. Schillerova košická maľba bola v istom zmysle protipólom Foltýnovho umenia. Ba nemala mnoho spoločného ani s Krónovým vizionárstvom, metafyzikou Jasuschovou, či Bauerovým trpkým fatalizmom (vzdialenú odozvu našla až v maľbe generačne mladšieho Jakobyho). Schiller bol naskrze pozitívny maliar. Tento vzorný žiak Lionela Feiningera zostával, oproti novoklasicizmu a sociálnej sentimentalite Foltýna, v rozjasanom svete fauvistickej koloristickej estetiky. Najmä ona pretvorila jeho cézannizujúci konštruktivizmus do polohy krajinárskych a figurálnych výjavov plných neproblematického, nadčasového šťastia (Krajina s mostom, 1922; Hlava muža, 1923; Most pri Lodine, 1923; Mestský motív, 1924; V kaviarni, 1924; Z práce, 1920--1924; Vlastná podobizeň, 1920--1924).
Zoznam diel autora: