13. November 2018, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny diel Karola Sovánku dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 9 400,- Kamzíky. Okolo 1935. Olej na plátne. 65 x 85 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
€ 8 400,- Jelenia ruja. 1946. Olej na plátne. 75 x 93 cm. (122. večerná aukcia, 21.04.2015)
€ 7 500 Srnček a srnka. Okolo 1940. Olej na plátne. 70 x 74 cm. (142. jesenná aukcia, 02.10.2018)
€ 7 200,- Tetrov v zime. 1930. Olej na kartóne. 67 x 43 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
€ 7 200,- Dvanástorák. 1930. Olej na plátne. 110 x 86 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
Biografia: Narodil sa 7. 3. 1883 v Uhrovci, zomrel 4. 5. 1961 v Nemecku. Študoval päť rokov sochárstvo na Umeleckopriemyselnej škole v Budapešti (prof. Mátray) a roku 1908 na výtvarnej akadémii v Bruseli (prof. van der Steppen). 1933 sa svojimi prácami zúčastnil na založení Národnej galérie Slovenskej v Martine. Roku 1945 odišiel do Nemecka.
Literatúra: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945. Bratislava 1960, s.85, Saučin, L.: Výtvarné umenie na východnom Slovensku 1918-1938. Košice 1964, s 52-53.
Poradové číslo: | 2 |
Odhadovaná cena: | 4 500 - 5 500 € |
Konečná cena: | 6 100 € |
Rok: Okolo 1940
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 35, 5 x 48 cm
Značené: Značené vľavo dole "K. Sovánka"
Popis:
„Srnec a srnka“
je dielo Karola Sovánku. Známym a uznávaným sa stal obrazmi lovnej a vysokohorskej zveriny a vo všeobecnosti poľovníckymi motívmi (okrem neho sa týmto sujetom sústavnejšie venovali len Gejza Kieselbach a v istom období Karol Ondreička). V medzivojnovom období boli jeho práce vysoko cenené (bol napríklad vo výbere vôbec najväčšej a najdôležitejšej reprezentatívnej výstavy súdobého slovenského výtvarného umenia roku 1938 v New Yorku). Z dnešného umelecko-historického pohľadu je Sovánkove dielo klasifikované v realisticky orientovanom prúde krajinárskej a figurálnej maľby, ktorý pokračoval v nádväznosti na silnú tradíciu postimpresívneho, luministického výtvarného názoru stredoeurópskeho maliarstva rozhrania storočí. V maliarskych prácach -- i zásluhou častého opakovania tých istých motívov -- dosiahol nepochybnú maliarsku rutinu, výtvarnú kultivovanosť a umeleckú presvedčivosť. Nikdy neupadol do gýčovitého sentimentu charakteristického pre bežný priemer maliarstva s poľovníckymi a zvieracími námetmi.
Zoznam diel autora: