02. Apríl 2019, 18:00
Poradové číslo: | 87 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 64 000 € |
Rok: 1963-1965
Technika: Asambláž, koláž, drevo
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 92 x 81 cm
Značené: Značené vzadu "Filko 1960"
Popis:
Vystavené:
Obydlie 1966 skutočnosti súčasnosti, Praha, 1967
Oltáre súčasnosti, GMB, Bratislava 2008
Publikované:
Ivan Jančár: Filkova archa a oltáre súčasnosti. GMB, Bratislava 2008
Stano Filko bol radikálny, všestranný, mutimediálny a maximalistický tvorca, jeden z najvýznamnejších predstaviteľov slovenského povojnového umenia. Vo svojej monumentálnej tvorbe na hranici tradičného chápania pojmu umenia obsiahol široké spektrum výtvarných druhov a vývojových tendencií. Svojím dielom smeroval k univerzálnosti (záujem o kozmos, čakry, symbolika farieb), rozvíjal individuálne mytológie (filozofie), kozmológie (ego, farby, čakry...), autorský Psychofilozofický systém a vlastnú legendu (o umelcovi) – k tomu prispeli aj hraničné osobné skúsenosti – dve klinické smrti, ktoré zažil (prežil) v detstve a ranej mladosti.
Hneď v začiatkoch svojej umeleckej kariéry, v polovici 60. rokov 20. storočia si získal svojimi aktivitami medzinárodnú pozornosť. Najmä jeho komplexné priestorové inštalácie, prostredia, environmenty (rozširovanie oblasti „tradičného“ umenia, spojenie viacerých dimenzií – popri výške, šírke a hĺbke aj svetlo a pohyb a reálny život v nich) boli v zahraničí vnímané s mimoriadnym záujmom. Už v týchto dielach sa objavuje charakteristický, ku komplexnosti smerujúci systém usporiadania - najmä kombinácia znakov a prvkov, ktoré počas svojho života v tvorbe (v iných formálnych prejavoch) trvalo rozvíjal: symboly civilizácie, použitie priesvitných silonových plôch, zrkadiel, zrkadlových podláh – jeho cieľom bolo vytvoriť v divákovi komplexný zážitok, priblížiť ho k umeniu prostredníctvom aktívneho myšlienkového vnímania – návštevník výstavy mal byť spoluúčastníkom, spolutvorcom – fyzickým i duševným. Išlo mu o syntézu esteticko-psychologicko-funkčnú, pôsobiacu na psychickú stránku diváka a jeho asociácie.
Práve v tomto období Filko charakteristicky interpretuje historické formy oltára, ktoré asamblážovo kombinuje so zrkadielkami, dobovými reklamnými fotografiami vzťahujúcimi sa prevažne k ženskému telu, ale aj reprodukciami výtvarných diel. Základnú kostru objektu vizuálne pretvára - doslova až dozdobuje - nábojnicami, drobnými krucifixami, ale aj klincami, črepinami.... Práve tieto objekty mu slúžia ako základ pre prípadné sekundárne aplikovanie sieťových štruktúr a následne hustého zlatého alebo bieleho náteru. V nesúrodej spleti obrazov starého a nového sveta tak autor tematizuje nielen silný (možno osobný) konflikt sakrálnaho a erotického, ale aj “všeobecnejšiu” problematiku nového “náboženstva” v zmysle vizuálnej oslavy telesnosti a konzumu.
Objekty ponášajúce sa na gotické krídlové oltáre tak predstavujú komplexné pojednanie nielen o tradičných (slovenských) fetišoch, ale v istom zmysle zaznamenávajú špecifický zeitgeist doby 60. rokov minulého storočia.
Kolekcia viacerých oltárov bola súčasťou Filkovej environmentálne riešenej výstavy Obydlie 1966 skutočnosti súčasnosti v Prahe, začiatkom roka 1967, ktorou si autor získal mimoriadnu pozornosť domácej i zahraničnej kritiky.
NG
Zoznam diel autora: