10. December 2019, 18:00
Poradové číslo: | 79 |
Odhadovaná cena: | 2 000 - 3 000,- € |
Konečná cena: | 1 200 € |
Rok: 1936
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 33,7 x 50,8 cm
Značené: Značené vpravo dole "O. Bubeníček"
Popis:
Oto Bubeníček venoval celý svoj život umeleckej tvorbe. Zo začiatku litografii, následne krajinomaľbe, až napokon bábkovému divadlu a herectvu. Pre maliarsku tvorbu Ota Bubeníčka sa dominantným princípom stal vzťah s prírodou. Po litografickej praxi, ako 27 ročný, nadviazal na tradíciu českej krajinomaľby 19. storočia už počas štúdií na pražskej Akadémií výtvarných umení, kde spoznal plein air-ovú maľbu (maľbu v prírode). Tá sa stala základom pre jeho tvorbu. Je možné ho zaradiť medzi českých krajinomaliarov tzv. Mařákovcov, ktorí nadviazali na dedičstvo svojho prvého učiteľa Júliusa Mařáka. Jednoznačne sem možno začleniť aj tvorbu Bohuslava Dvořáka, Ferdinanda Engelmüllera, Josefa Holuba, Jana Honsu, Aloisa Kalvoda, Františka Kavána, Karla Langera, Otakara Lebedu, Stanislava Lolka, Arna Nováka a Jaroslava Panuška. Mařákova škola sa vyznačuje sa častými exkurziami do prírody, kde tvorili diela s krajinárskou tematikou. Ďalej vycibreným štýlom a rukopisom, prácou s farbou a realistickým zobrazením určitých úsekov krajiny. Inšpiračným zdrojom Mařákovcov bol jednoznačne princíp tvorby impresionistov, ďalej barbizonská škola francúzskych umelcov pôsobiacich v okolí francúzskej dediny Barbizon v druhej polovici 19. storočia, rovnako aj stredoeurópski maliari, ktorí podnikli študijné cesty do spomínanej oblasti, ale aj ateliér krajinomaľby Mníchovskej akadémie a jej absolventi. Už počas štúdií spoločne v rámci ateliéru Mařákovci navštevovali českú prírodu. Snažili sa o zobrazenie náladovosti prírody a prchavosti videného okamihu, čím ako skupina, a rovnako aj ako jednotlivci dosiahli veľkých úspechov. Krajinomaľbe sa Bubeníček venoval počas celého tvorivého života. Cestoval, zaujímal sa o prírodu a jej premeny. Spoznával tak krajinu, ktorú následne spodoboval vo svojich kompozíciách. V jeho obrazoch sa často objavovali motívy Tatier, Krkonošskej prírody, Dalmácie, severného Talianska, Moravy a južných Čiech. Vývoj štýlu a rukopis tvorby určovali výber motívov, prácu so svetlom, postupne pribúdala aj sýtosť koloritu, ktorým sa snažil navodiť atmosféru prostredia, stavby stromov a štruktúru vidieckych domov. Toto Bubeníček uplatnil aj v predkladanom diele „Chalupa pri jazere“ z roku 1936. Plein air-ová štúdia zobrazuje tatranskú krajinu. Dielo pochádza z autorovho druhého pobytu na Slovensku (1919-1920, 1936-1937). V kompozícii autor používa syntézu prvkov secesie, luminizmu a neskorého neoimpresionizmu, kedy tvorí námet technikou maľby deleným škvrnitým rukopisom, čím vytvára impozantnú atmosféru horskej krajiny. Bubeniček používa živé tóny zelenej, žltej a hnedej. Autor tak prejavil svoj cit pre farebnosť. Ide o pohľad na tatranský štít s okolitým lesom, v popredí s drevenou ľudovou architektúra na brehu tatranského plesa. Diela Ota Bubeníčka sú častou položkou aukcií aukčných domov a skupinových výstav najmä v Českej republike. Autorove kompozície dopĺňajú zbierky rôznych súkromných zberateľov, a rovnako aj verejných inštitúcií. Aukčná spoločnosť SOGA taktiež ponúkala vo svojej minulosti diela tohto českého maliara. Vďaka svojim námetom a štýlu tvorby si tvorba Ota Bubeníčka získala aj slovenských zberateľov.
PM
Zoznam diel autora: