10. December 2019, 18:00
Biografia: Narodil sa 21. 5. 1879 vo Viedni, zomrel 3. 8. 1952 v Bratislave. 1894-96 študoval na súkromnej škole maliara Záhorského v Prahe, 1896-98 na Umelecko-priemyselnej škole v Prahe (prof. Liška), 1898-1900 na Kráľovskej akadémii výtvarných umení v Drážďanoch (prof. Walter, Bantzer, Pohle). 1901-2 bol na študijnom pobyte v USA (pôsobil u P. Rovnianka v Národnom slovenskom spolku v Pittsburghu, zúčastnil sa na výstave Carnegieho ústavu a usporiadal individuálnu výstavu vo Wunderlyho salóne). Od 1902 žil v Skalici, 1903 spoluzakladateľ Grupy uhorsko-slovenských maliarov. 1905 sa usadil vo Vinosadoch-Malom Tŕní, 1908 sa presťahoval do Pezinka, 1911 do Petržalky. 1911-32 mal v Bratislave súkromnú maliarsku školu. 1919 spoluzakladal Spolok slovenských umelcov, 1921 Umeleckú besedu slovenskú. 1941 po odchode M. Benku pôsobil ako vedúci Oddelenia kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT, 1946-50 profesor na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave.
Literatúra: Wagner, V.: Gustáv Mallý. Bratislava 1952; Váross, M.: Gustáv Mallý. Bratislava 1964; Veselý, M.: Gustáv Mallý. Bratislava 1975; Váross, M.: Gustáv Mallý. Bratislava 1989; Bajcurová, K.: Gustáv Mallý. Bratislava 2009.
Poradové číslo: | 82 |
Odhadovaná cena: | 20 000 - 25 000,- € |
Konečná cena: | 20 000 € |
Rok: Okolo 1935
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 80 cm
Značené: Značené vpravo dole "G. Mallý"
Popis:
Osobnosť a osobitosť Gustáva Mallého v generačnom i sociografickom modelovaní dejín našej modernej maľby nemohla byť vlastne nikdy náležite zhodnotená: "… dielo Gustáva Mallého sa len zriedkavo uvádza medzi tvorivými vrcholkami slovenského maliarstva prvej polovice dvadsiateho storočia. Naproti tomu, Mallý býva spravidla na prvom mieste v chronologickom zreťazení osobností, ktoré sa najväčšmi zaslúžili o rozvoj našej výtvarnej kultúry… ". (Marian Váross). V tejto súvislosti je príznačné, že Mallý najdlhšie z hlavných protagonistov secesného impresionizmu zostal verný jeho luministickému variantu. Tento slohový kánon bol pre neho príťažlivý svojou nazeravosťou dávajúcou svetu platnosť len osobného zmyslového vnemu. A v tom boli aj hranice jeho maliarstva. Nedokázal ho nikdy úplne zbaviť viazanosti na všednosť námetu. To malo osudové dôsledky v štýlových kompromisoch. Mallého askéza by teda asi nebola taká zaujímavá, keby ju nevyznával ako programovo "slovenský" maliar a keby ju neuskutočnil v našich zvláštnych duchovných súvislostiach. Práve tie dodali jeho maľbe výnimočnosť ďalšieho našského(?), len v týchto zreteľoch originálneho variantu "zjednoteného sveta." Figurálna štafáž a prostredie jej existencie sa v Mallého obrazoch stotožňujú - sú tvorené z toho istého materiálu. Podobný zámer sme už vypozorovali u Benku i Fullu. Tu je však prvý raz predvádzaný bez akéhokoľvek národného sentimentu. Zobrazenie sa zvecňuje. Slovenský človek a jeho krajina, vydávajúce sa u Benku a Fullu buď za ich obrazovú anticipáciu, alebo ako existujúce len pre tento cieľ, sú pre Mallého predmetnými prvkami, rozloženými na maliarsky pojednané objemové vzťahy. Obraz teda nechce byť modernistickým prehĺbením ľudovej reality, ani zviditeľnením utopickej, želateľnej národnej skutočnosti - chce byť "len" čírou maliarskou analógiou ľudového sveta. V tom je podstata Mallého modernosti.
JA
Zoznam diel autora: