17. Jún 2020, 18:00
Biografia: František Foltýn sa narodil 9. 6. 1891 v Královských Stašoch pri Sušiciach, zomrel 8. 6. 1976 v Brne. Učil sa za maliara porcelánu, neskôr absolvoval Školu umeleckých remesiel v Plzni (prof. Němejec). Od 1913 študoval v Prahe na Umelecko-priemyselnej škole (prof. Hofbauer, Dítě), ale už v nasledujúcom roku narukoval na vojnu. Bol členom brnenskej Skupiny výtvarných umelců, založenej koncom 1922 (okrem viacerých architektov boli jej členmi maliari F. Duša, J. Král, E. Milan, J. Šíma, J. Zamazal a další). Skupina predstavovala významnú alternatívu českého sociálneho umenia dvadsiatych rokov. 1924-34 žil v Paríži, kde bol prijatý za člena skupín Cercle et Carré a neskôr i Abstraction - Création. 1934 sa vrátil do vlasti, žil a tvoril v Brne. Samostatne vystavoval v Užhorode (1922, so Schillerom), Košiciach (1923 so Schillerom), v Paríži (1927, 1930, Galéria Quatre Chemines a Galéria Bonaparte), Brne (1935 s Jelínkom a Tittelbachom). Súborné výstavy mal v Prahe (1965, Národní galerie) a v Brne (1977, Dom umenia). Z literatúry: Zykmund, V.: František Foltýn. Brno 1957; Hlušička, J.: František Foltýn. Praha 1982; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 103 |
Odhadovaná cena: | 35 000 – 40 000 € |
Konečná cena: | 29 000 € |
Rok: 1922
Proveniencia: Hascoe Family Collection
Súkromná zbierka v Košiciach
Technika: Olej na plátne, kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 68 x 48,5 cm
Značené: Značené vľavo dole "Foltýn M22"
Popis:
Vystavované a publikované:
Monografická výstava autora s katalógom František Foltýn. Moravská galerie v Brne, 2007
Výstava a katalóg Koszycka Moderna. Galeria Miedzynarodowego Centrum Kultúry v Krakove, 2016
Predkladaný portrét predstavuje výnimočné, galerijné dielo Františka Foltýna z jeho košického obdobia. Prišiel sem roku 1921 na pozvanie riaditeľa Východoslovenského múzea dr. J. Poláka hneď potom, čo v Bratislave spôsobil nemalý rozruch spoločnou výstavou s Jankom Alexym a Gustávom Mallým. Vystavoval pohľady na starú bratislavskú architektúru, zátišia a figurálne kompozície v duchu postimpresívnej štylizácie, obmedzenej však striedmou, nedekoratívnou farebnosťou (Devín pri Bratislave, okolo 1920; Zámocké schody v Bratislave, 1920; Na ceste, okolo 1920). Jeho košické maliarstvo, blízke súdobej tvorbe českých sociálnych maliarov Kotíka, Muziku a Piskača, bolo už oveľa radikálnejšie. Vychádzalo z podivuhodného obrazového spolužitia novoklasicistického, plasticky rozvinutého tvaru s primitivizujúcimi názvukmi, parafrázujúcimi kryštalickú jasnosť Cézannovho či Kubištovho protokubizmu. Štylizovaný, neiluzívny kolorizmus, založený na harmóniach teplých a studených farieb vnášal najmä do figurálnych motívov rapsodický prízvuk melanchólie, lyrického maliarskeho rozíjmania (Dedina s pohrebným sprievodom, 1921; Na ceste, okolo 1921; Muž s husľami, 1923; Zátišie, 1923; Nezamestnaní, 1924; Továreň, 1924; Predavačka, 1924; Pri stole, 1924). Podobné štýlové postupy sa stali príznačné i pre časť domácej moderny: ovládali Krónove obrazy bizarnej architektúry košickej periférie, foltýnovský kontrapunkt modrých, modrosivých a okrov sa stal poznávacím znamením vrcholných diel Konštantína Bauera i ranej maľby Júliusa Jakobyho. Foltýnove väzby k umelcom košickej moderny boli - zdá sa - veľmi pevné. Potvrdzuje to i skutočnosť, že ešte roku 1927, dávno po svojom odchode z Košíc, vystavoval s dvoma bývalými košickými druhmi Jánosom Kmettym a Lajosom Tihányim v renomovanej parížskej avantgardnej galérii Aux Sacré du Printemps (výstavu im uvádzal básnik André Salmon).
Zoznam diel autora: