14. December 2021, 21:00
Poradové číslo: | 63 |
Odhadovaná cena: | 55 000 – 60 000 € |
Konečná cena: | 48 000 € |
Rok: Okolo 1926-29
Proveniencia: dielo pochádza z pozostalosti JUDr. Ladislava Tóbika, osobného priateľa Mikuláša Galandu
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 28 x 33 cm.
Značené: Značené vľavo dole "Galanda"
Ďalšie vlastnosti: Dielo je obojstranne maľované, na reverze plátna sa nachádza štúdia ženy v predklone.
Popis: V tvorbe Mikuláša Galandu dominujú dva žánre či presnejšie motívy: ženská postava (ako matka, ako Madona, ako žena...) a predmety v podobe zátišia. Obe tieto obrazové štruktúry slúžili autorovi na vykreslenie – vymaľovanie sa do nových tvarov a osvojenia si modernistických maliarskych riešení. Vidíme to z množstva jeho skíc a ateliérových pokusov zo zbierok SNG i zo súkromných kolekcií. Predkladané dielo ponúka ženskú postavu i zátišie. V čase keď sme preberali obraz od jeho terajšieho majiteľa, nikto netušil, že na zadnej strane plátna objavíme ďalšiu umelcovu maľbu, možno aj trochu „galandovskejšiu,“ ako je pôvodne prezentovaný obraz. Po prehliadke diela našou reštaurátorkou a sňatí papiera na opačnej strane rámu sme obnažili silne zatretú maľbu, ktorá však aj v tejto podobe na prvý pohľad prezrádzala, že ide o prácu Mikuláša Galandu. Čistenie a nutné retušovanie objavenej maľby dokladuje reštaurátorská dokumentácia. Poďme sa ale pozrieť, aké sú tieto dva obrazy (na jednom plátne) a čo nám hovoria o tvorbe velikána našej moderny. Referenčnou kompozíciou predkladaného zátišia je olejomaľba zo zbierok SNG Zátišie s keramickými hrncami a jablkami (O 2174), ktorej podobný rozmer i spôsob signovania vyvoláva dojem príbuznosti týchto dvoch diel. Ak však prijmeme akúsi periodizáciu Galandovej tvorby, v rámci ktorej sú roky 1924-1929 chápané ako obdobie, kedy umelec „experimentoval“ resp. tvoril niečo ako sociálne umenia a preberal Picassov kubizmus a neoklasicizmus, tak naše zátišie je o jeden vývojový stupeň za tým dielom zo SNG. Masívnosť džbánu, jeho jasné kontúry a jeho monumentalizujúce uchopenie v priestore sú znakmi Galandovej cesty k zjednodušovaniu tvarov a prinášaniu moderny do nášho výtvarného umenia. Isteže, mohli by sme sa teraz na dlho zastaviť pri rozoberaní jeho „nacionálnych a anacionálnych“ umeleckých pocitov alebo jeho „tradičnosti a protitradičnosti“. Lebo aj to je v daných maľbách prítomné. Pre teraz je však dôležitejšie si uvedomiť, že to čo považujeme dnes za výsledok Galandovho umenia bolo výsledkom istej cesty a predkladané diela sú jedným z jej kľúčových zastavení.
JB
Zoznam diel autora: