14. December 2021, 21:00
Poradové číslo: | 30 |
Odhadovaná cena: | 60 000 – 70 000 € |
Konečná cena: | 64 000 € |
Rok: 1937
Proveniencia: dielo bolo získané významným zlínskym advokátom pred rokom 1939 kúpou od umelca, v roku 1959/60 NG v Prahe povolila vývoz diela do UK.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 68 x 54,5 cm.
Značené: Značené vpravo dole „I. Weiner 37“
Popis: Ponuku tohto diela od Imra Weinera-Kráľa možno právom považovať za jeden z vrcholov diania na trhu s umením za ostatné dva roky. Dielo s dobre dokumentovanou históriou, z mimoriadne zaujímavého tvorivého obdobia autora a v neposlednom rade s pútavým námetom sa na Slovensko vrátilo po viac ako šesťdesiatich rokoch. Jeho osud je spojený s pohnutou životnou púťou významnej rodiny zo Zlína. „Spomienka“ je nepochybne galerijným dielom, ktoré výborne dokumentuje Weinerove „surrealistické“ snaženia v maľbe. Čo je však na Weinerovi fascinujúce, a táto maľba je toho skvelým príkladom, je, že napriek poučeniu zo západných kultúrne výživných metropol bez váhania prijal pestrosť slovenských motívov a námetov. Dr. Abelovský hovorí v súvislosti s Weinerovými „surrealistickými“ pokusmi iba o akejsi vonkajšej podobnosti – a má pravdu. Formálne riešenia surrealizmu sú v dielach z druhej polovice 30. zo 40. rokov minulého storočia použité len ako prostriedky, ktoré mali otvoriť cestu poetizmu čerpajúceho zo slovenského vidieka, ktorý sám autor videl takto: „Hlásil som sa k surrealistom, k ich mysticizmu, ich karikatúrnosti, ich realizmu, do ktorého zaplietli ironické, autokritické prvky... Moja surrealistická žilka sa však scvrkla, stratila na ceste k umeleckému výrazu. Moje podvedomie si uvedomilo samo seba. ..Uvedomil som si, že v Paríži platné umelecké názory majú u nás platnosť iba za istých okolností. Uvedomil som si, že som viazaný na krajinu, kde som vyrástol. Na kultúru, ktorá je primitívnejšia než francúzska... Aj keď sú isté podobnosti v našich krajinách, je to predsa len iné, keď Ráztočanka vláči hnoj hore na lazy, než keď si parížska učnica spieva pri šití šiat. Že je to iné, keď sa v bohatom meste v elitnej kaviarni na Montparnasse umelci škriepia o teórii rozličných odtienkov určitých farieb, že je to veľký rozdiel dívať sa na pouličný ruch Berlína a vidieť ľudí tisnúcich pluh...“ Maliarsky presvedčivé dielo s krásnou kresbou v detailoch dedinskej architektúry stavia do centra pozornosti zvláštnu, možno v niečom melancholickú atmosféru slovenského vidieka. Weinerova citlivosť na túto tému je o to viac pozoruhodná, že jeho národnostné ukotvenie bolo skôr kozmopolitné ako číro slovenské. Je preto viac než zaujímavé, pohľadom skúmať atmosféru predkladaného plátna, ktoré nekritizuje, nezveličuje ani nehaní, ale konštatuje krásu krajiny a človeka na Slovensku.
Zoznam diel autora: