| Poradové číslo: | 93 |
| Odhadovaná cena: | 4 000 – 5 000 € |
| Konečná cena: | 3 600 € |
Rok: 2019
Technika: Akryl na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 200 x 100 cm
Značené: Značené na zadnej strane „Fabian 2019“
Popis: Vystavené: Data Obesity, Hot Dock, Bratislava, 2019; Zeitgeist, Aukčná spoločnosť SOGA, Bratislava, 2020.
Predkladané dielo Mateja Fabiana je súčasťou maliarskeho cyklu Data Obesity. Umelec sa v ňom opakovane pokúšal o vyjadrenie esencie predpandemického prežívania. Fabian patrí ku generácii, ktorá bola v detstve oslobodená od internetovej dominancie. Vyrastal v analógovom svete – bol nútený pamätať si informácie, uchovávať vedomosti, nespoliehať sa na „gadžety“ a každé jedno cudzie slovo prácne hľadať v slovníku. Možno aj preto ho zaujíma vizualizovať neohraničené možnosti internetovej „superštruktúry“ ako nekonečnej, prelínajúcej sa narácie... Súbor digitálnych obrazov, ktoré nám podsúvajú algoritmy na základe našich zadávaných hesiel, je v skutočnosti esenciou našich (tajných) životov. Mohli by sme ho vnímať ako antropologickú sondu, pomyselné „filipovské“ okno... Stretáva sa v ňom nadriadený poriadok systému, prednastavené reklamy, cielené informácie, opakované vymazávanie histórie, ale aj náhodnosť nášho rozhodovania. Menšina dát, ku ktorej vedome smerujeme, sa stretáva s informačným balastom, čo nám kráti čas. Individuálna digitálna stopa, ktorú vo virtuálnom priestore zanechávame, sa stáva naším novým identifikačným kľúčom. Fabianova maľba akoby abstrahovala trajektórie súčasného človeka surfujúceho na internete. Súbor veľkoformátových malieb vybraných živočíchov a mýtických zvierat spája v sebe odveký záujem človeka kategorizovať, naráža však aj na kolektívnu pamäť a tradičné, archetypálne zobrazovanie. Dejiny umenia podrobuje novej výzve nehierarchickej kumulácie typickej pre štruktúru sociálnych sietí. Tomu zodpovedala aj zámerne nelineárna inštalácia, určovaná vzájomnými presahmi a priestorovým vrstvením. Súčasťou pôvodnej inštalácie bolo aj autorské video, narábajúce už tradične s trash estetikou, ktoré priblížilo inšpiračné zdroje autora. Vizualitou digitálneho praveku odkazovalo na analógový sentiment, na obdobie našej mladosti, keď encyklopédie, slovníky a Pijoan ešte o prsia predbiehali internet... ( NG)
Zoznam diel autora: