06. Jún 2023, 19:00
Poradové číslo: | 63 |
Odhadovaná cena: | 45 000 – 50 000 € |
Konečná cena: | 33 000 € |
Rok: 1940
Technika: Olej na plátne, dublované
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 86 x 35 cm.
Značené: Značené vľavo dole „M. Benka“, vpravo dole „Ján Baláž, Suchá Hora 940“, na zadnej strane autorovou rukou „Martin Benka, Suchohorčan, štúdia. 1940. Ján Baláž. Suchá hora – Hladovka“
Popis: Obraz je vzdaním holdu slovenskému ľudu – javí sa ako časť z pomyselnej galérie predkov, pripomína nám „národnú“ históriu.
Martin Benka – zakladateľ národného maliarskeho slohu, „alchymista slovenskej krásy“, najžiadanejší a vo všeobecnosti najobdivovanejší maliar domáceho trhu s umením. Istota investičného portfólia kombinovaná s maximálnym záujmom naprieč spektrom domácich zberateľov. Prítomné veľkoformátové dielo umelca je datované rokom 1940. V zlomovom období tragického roku 1939 dochádza aj v Benkovom živote k zásadným zmenám, ktoré napokon vyústili do nedobrovoľnej rozlúčky s milovanou Prahou. Donútený okolnosťami sa vracia takmer po tridsiatich rokoch na Slovensko a usádza sa v Martine. Výrazným spôsobom sa tak mení jeho dovtedajší život – aktívny veľkomestský ruch strieda vynútené prežívanie v malomeste. Roky 1939 – 1941 sú v zozname jeho diel zastúpené pomerne malým počtom dokončených obrazov. Jednofigurálna olejomaľba z našej aktuálnej ponuky je pozoruhodnou maliarskou kompozíciou – svojou formou predznamenáva kľúčový cyklus Strážcovia a ochrankyne Slovenska (1942). Zdanlivo obyčajný záznam vychádza v skutočnosti z klasickej renesančnej portrétnej schémy. Na pozadí krajiny Benka spodobuje konkrétnu osobu – Jána Baláža, oblečeného vo sviatočnom goralskom kroji. Detaily odevu – krása ornamentu, výpravnosť výšivky, drapérie, vybíjané krpce – ako aj ozdôb na klobúku či farebnej šnúrky s brmbolcami sú dokladom bohatstva nášho ľudového dedičstva. Je to práve oblečenie, ktoré definuje zachytenú osobu, nie samotný portrét. Základné atribúty (valaška, klobúk, kožúšok) odkazujú na spôsob obživy, ale aj na triedne postavenie. Túto líniu podčiarkuje aj prítomnosť dobytka v spodnom pláne a výrez kopcovitej krajiny v pozadí, všetko zachytené s typickou benkovskou skicovitou štylizáciou. Obraz je vzdaním holdu slovenskému ľudu – javí sa ako časť z pomyselnej galérie predkov, pripomína nám „národnú“ históriu. Benkovo vedenie dialógu s dejinami maľby nie je samoúčelné. Touto cestou povyšuje človeka z ľudu, stavia ho do centra maliarskej pozornosti – venuje mu svoj úprimný záujem. Zanecháva nám obraz našich predchodcov ako smelých a nepoddajných ľudí, a to nielen v rozsiahlom súbore etnografických štúdií Odev nášho ľudu, ale aj v množstve heroizujúcich malieb a skíc – ako všeobecnú pripomienku toho, odkiaľ sme prišli...(NG)
Zoznam diel autora: