28. November 2023, 19:00
Poradové číslo: | 41 |
Odhadovaná cena: | 8 000 - 10 000 € |
Konečná cena: | 4 000 € |
Rok: 1906
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 91 x 72 cm
Značené: Značené vľavo hore „Halász Hradil Elemér 906“
Popis: Je to prvýkrát, čo sa dielo Eleméra Halásza-Hradila takýchto kvalít dostáva na verejnú aukciu. Za jedno z najzaujímavejších a zároveň zberateľsky najatraktívnejších období v Halász- Hradilovej tvorbe boli slovenskou umenovedou vyhodnotené roky medzi mníchovskými štúdiami s letnými pobytmi v Nagybányi a rokmi strávenými v Benczúrovej škole v Budapešti. Diela, vznikli pred prvou svetovou vojnou, sú skutočne relevantným príkladom autorovho poučenia z kontaktov s európskymi umeleckými centrami (absolvoval aj pobyt v Paríži ako štipendista grófa Gejzu Andrássyho) a nových prístupov osvojených v sedmohradskej Nagybányi. Jeden z prvých umelcových monografistov Ladislav Saučin a neskôr aj Ján Abelovský vo svojej kľúčovej práci Výtvarná moderna Slovenska (s Katarínou Bajcurovou) hovoria o „impresionistickom“ presvedčení Halásza-Hradila s miernym dešpektom, pričom sám autor tvrdí, že v jeho „maliarskom živote rôzne obdobia vytvárali rôzne diela, ale vždy úzko v rámci impresionistického vplyvu…“ Presnejšiu formuláciu ako „impresionistický vplyv“ si v tomto prípade len ťažko predstaviť. Pochopiteľne, ten len ťažko dokázal opustiť a v rôznych formách a kombináciách mu zostal verný až do smrti. Halász-Hradilov Sediaci muž ukazuje presne to, čo sa maliar naučil v Hollósyho škole a v Nagybányi. Aj keď súkromná škola Simona Hollósyho bola revoltou proti akadémii, nebola revoltou až natoľko, aby opustila základné akademické princípy ako je perspektíva či anatómia ľudského tela. O ťažkostiach so zvládnutím týchto princípov počas svojich mníchovských štúdií podáva svedectvo sám autor: „… civel som hore na model, on sedel vysoko a ja som zo spodku videl úplne podivnú hlavu, v perspektívnom skrátení, čo som ešte nikdy nezažil. Celý som sa triasol, veď som ešte nikdy nekreslil podľa skutočnosti. Pustil som sa do kreslenia hlavy starca a netrvalo to ani desať minút, svoju hlavu starca som už mal na papieri, bez akéhokoľvek perspektívneho skrátenia, nemal som ani poňatia, ako treba kresliť hlavu z podhľadu.” Nagybánya a jej letné svetelné podmienky zas nasmerovali Halásza-Hradila k uvažovaniu o farbách a svetle, čo výborne dokladá predkladaný obraz, ktorý je súčasťou skupiny diel (cca 1905 – 1910) tematizujúcich ľudské telo ako nositeľa rôznych efektov. Podobizeň muža sediaceho v ateliéri s obrazmi v pozadí, je skutočne prácou múzejných kvalít a sumárom všetkého, o čo sa Halász-Hradil snažil ako čerstvo poučený umelec. (JB)
Zoznam diel autora: